fredag 27 september 2013

Förhandstitt på Antik & Kuriosamässan i Kista.

En avkopplande förhandstitt hade jag bokat in igår på torsdagen med några andra retrobloggare på Antik & Kuriosamässan i Kista. Säljarna höll på att plocka upp när vi kom och vi strosade lugnt omkring och tittade på alla fantastiska prylar och textilier. Bilderna visar lite vad som fanns att köpa. Jag höll igen och köpte faktiskt bara en pryl och ett tyg. Jag fick en fin gåva av Porslinan och bild på den lägger jag in i morgon för ljuset svek mig idag när jag kom hem.

Jag gillade mycket den sk. "modevisningen" längs en av gångarna snyggt arrangerat med vackra vintagekläder.


Hatten helt i min smak!

Sven Fristedt tyget kostade 2000 kr och jag har nog aldrig
sett ett Fristedt tyg kosta så mycket iof var det riktigt
snyggt men inget för min plånbok. Tyget bredvid
kommer från Vamblingbolaget.

Snygg affisch.

De här katterna är mina favoriter men ingen följde med
hem så dom finns kanske kvar.



En hylla fylld av vackra blomkrukor. Några av dom gröna
finns redan på min balkong men de gula oh, oh.

Loppismormor hade en monter helt i min smak. Vackra
tyger, burkar i plåt och plast och mycket mer. Det var
här jag gjorde ett av mina två köp.

Snygga lampor i taket hos Loppismormor.

Det här äpplet i keramik var bland det första jag såg
hos Loppismormor efter textilierna.

Den lilla ugglan var det jag köpte hos Loppismormor
och den heter numera Gabriella och den stora Gabriel.
Hoppas det finns ytterligare en mindre storlek så
blir det en liten familj. Dom kommer från GABRIEL.


Höjdpunkten för mig var naturligtvis tyget jag köpte.
Ett underbart Marimekkotyg designat av den finska
designdrottningen Maija Isola. Tyget bär namnet
"KIMALAINEN" från 1969.
 
Har ni tid i helgen så ta er tid att åka ut till Kista och Antik & Kuriosa mässan. Det tar 15 min med pendeln från T-centralen mot Märsta men gå av vid Helenelund och sedan en kort promenad till mässan. Ni får garanterat en tidsresa med många återblickar.

 

8 kommentarer:

  1. Alltid lika kul att ge sig ut på äventyr med resten av bloggerskorna :-D
    Synd bara att den här mässan bara är en gång per år!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Himla mysigt faktiskt gå runt sätta sig ner bli bjuden på vin prata lite mingla vidare...inte helt fel :) Den borde vara vår och höst det håller jag med om.

      Radera
  2. Kul att ses igen! och kul att se andra bilder än dom jag tog. Helt klart är ju att man missar saker när man går runt med kameran i högsta hugget. Fick en fin bild på dig! Hoppas det är ok att jag lägger ut den?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst var det kul att ses igen det var inte i går :) Jag missar nog en hel del för att jag går och babblar så mycket med Randiga Tråden när vi är tillsammans. Men tygerna tror jag att jag har bra koll på :) Jag har varit med på så mycket nu så lägg du ut bilden :)

      Radera
  3. Ja så trevligt vi hade det.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, som alltid och vad tokiga vi är :)

      Radera
  4. Oj den där gula lampan var riktigt snygg....farligt snygg. För att inte tala om Fristedt-tyget i de färgerna!!! Man undrar ju hur stor bit det var för det priset.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, den lampan gillade jag med. Tyget himmelskt snyggt men det var inte någon väldigt lång bit så jag tycker det var ett väldigt överpris.

      Radera