måndag 21 oktober 2013

Ritva Wahlström - blomblad för blomblad.

Jag har i många år haft textilier i min samling som jag inte riktigt vetat om vem som designat mönstret och ibland får man vara en riktig "textildeckare" för att få fram vem som är designern.. En del av textilierna jag har i skåpet har jag fått fram att de är designade av Ritva Wahlström.

På Antikmässan för två år sedan när jag och min "textila vapendragare" Brittmarie med bloggen Randiga Tråden var där så fick vi på ganska långt avstånd se mönstret Tulipanaros som Ritva designade för Strömma och jag lovar att vi nästan halvsprang fram till montern med habegär i blicken och där fanns två långa längder och vi delade systerligt på längderna som vi ofta gör när vi är på tygjakt (på mässor). Det var då jag på riktigt, riktigt upptäckte Ritva Wahlström. I många av hennes mönster så bjuder hon på underbara blommor och hon har även lagt ner så fint jobb på att även bladen har en viss form och tydliga linjer.

Jag vet inte alls så mycket om Ritva och har heller aldrig sett en bild på henne, men i somras fick jag ett mejl från Ritvas dotter Petra som vänligt berättade att ett mönster jag trodde var Sven Fristedt istället var Ritvas (Det med lejonet i det tidigare inlägget om Sven Fristedt).

Jag passade då på att fråga om Petra kunde berätta lite om sin mamma och hon berättade att Ritva jobbade på Strömma och med Göta Trägårdh under åren 1967 - 1972 och sa sedan upp sig och blev istället frilans. Hon fortsatte jobba med Strömma, Borås och mycket IKEA. 1989 startade hon Ritva Design och sålde klara produkter till NK. 1972 vann hon en designtävling med barnkläder för tidningen Femina. I dag målar hon tavlor.

En del tror att Ritva ritat mönster för Marimekko med det har hon aldrig gjort.

Jag fick också veta att Ritva haft ett eget lager med textilier men det brann upp under 90 talet. Jag kan tänka mig vilken skatt som blev till aska...

Av dom mönster jag själv har och de jag sett så har jag aldrig sett ett mönster Ritva gjort som fått mig att tänka "Nja, det där var väl ok men..." utan alla mönster är så fantastiskt vackra. Det är väl en otrolig känsla för mönster att gång på gång lyckas göra något så bra och så vackert som hon gjort.

Nu undrar jag ju förstårs hur ser hennes tavlor ut?

Tulipanaros


Handprinted Gamlestadens of Sweden

 


Rapsodi

Pantomine

Denise - Linje Hemma - Borås Cotton Sweden


Ritvas dotter Petras ord om det här tyget "Ritvas från IKEA
på 80-talet dom har hela familjen sovit i, kommer ihåg när
hon målade på golvet".
 
Strömma


Galje Hokus Pokus/Glada kläder


Vaxduk av Ritva hemma i mitt kök.


Stort TACK Ritva för att du ritat så många vackra mönster i fantastiska färger som berikar min mönstervärld och säkerligen många andras. Tack Petra för att du hörde av dig för annars skulle jag inte ha vetat det jag vet idag och att du så generöst hjälper till när jag har en fråga.

Nu ville det sig så det inte skulle sluta med bilderna ovan utan Petra ville självmant dela med sig av bilder på fler textilmönster och även illustrationer Ritva gjorde på 70 talet för tidningen Femina men inte nog med det hon mejlade också en bild på hur Ritva såg ut på 70 talet. Så här är fortsättningen Ritva Wahlström...









Det här mönstret blev en enorm försäljningssuccé för
IKEA under 80 talet i alla butiker i hela världen.




Till sist och "kronan på det här inlägget" Ritva själv
så som hon såg ut på 70 talet.
...men man vet aldrig det kanske dyker upp fler mönster här som Ritva gjort. Tack åter igen Petra!


Ritvas mönster. En vaxduk.


 

10 kommentarer:

  1. Börjar det bli dags att fila på din egen bok om textildesigners........?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Erica hade jag pröjs=tid så skulle jag naturligtvis vilja göra det för det vore drömprojektet :)

      Radera
  2. Det där med nya kontakter är ett rent himmelrike för när man minst anar det så trillar man på någon eller något som gör att man får ny luft under vingarna.

    Det kan vara i mitt fall ett registreringsnummer på en lastbil, en person som jobbat på en arbetsplats från förr eller helt enkelt ett intressant fynd på loppis som leder iväg sökandet.
    Så grattis till en kanonkontakt sånt är guld värt så njut av ögonblicket och du vore rätt person att börja skriva på en bok om textiler.....

    Du..jag måste berömma dig för ditt kök..vilken färgkaskad!=) underbart härligt

    SvaraRadera
  3. Ja, kontakter man knyter med formgivarna eller barnen till dom eller släkt är ju ovärderligt för vem eller vilka kan ge bättre information vara bättre källor än de?!

    Jag har mött några formgivare och har nu haft förmånen att via mejlkontakt fått info och bilder från Petra och det som jag blir så himla glad över är hur gärna de alla delar med sig av info och för mig är det guld.

    Ibland är det tur att man har fel för hade jag skrivit Ritva istället för Sven på lejonet så hade jag förmodligen inte fått den här kontakten med Petra...och det kommer mer :)

    Tack Flak, tänk du om det en dag blev en bok :)

    SvaraRadera
  4. Håller tummar och tår att du ska få förverkliga en bok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin, de textila formgivarna från 60/70 talet klädde ju våra hem då med vackra mönster och starka färger så att få lyfta fram dom i ljuset igen vore som en hyllning till dom och den tiden då allt var möjligt.Ett stycke svensk kulturhistoria fast i mjuk form :)

      Radera
  5. Ja Maria du gör ett bra jobb. Tulipanaros är en av mina favoriter. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Brittmari, ja jag vet att det är ett av dina favorittyg och när jag ser mönstret tänker jag alltid på dig :) och våra tygbravader!

      Radera
  6. Så många fina textilier! Jag håller också tummarna för en bok ;-) Saker händer ju så man vet aldrig...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla Gila! Visst har Ritva gjort fantastiska mönster och en bok skulle man lätt kunna fylla men frågan är vilka man ska välja hur man ska välja :) Ja, jag man vet aldrig vad som dyker upp!

      Radera