söndag 13 oktober 2013

Textildesignern Sven Fristedt


Sven Fristedt

Född 1940

Det började med att jag vädrade ”min samling” och hade egentligen tänkt göra ett inlägg om Ritva Wahlström men av någon anledning så blev det Sven Fristedt som blev först ut denna höst. Jag började rota runt i min skatt av textilier som är både omväxlande och spretig vad gäller formgivare och nationaliteter.  Jag upptäckte det ena efter det andra tyget som Sven F designat och det blev en ny känsla för varje tyg jag tog fram och nya detaljer att upptäcka.

Jag har många gånger när jag hittar ett mönster Sven designat fått en varm känsla i magtrakten eller som den gången då jag nästan trodde att hjärtat skulle stanna för jag såg att ett tyg han designat låg i någon annans korg och jag ville absolut ha just det tyget med mig hem. Av någon underlig anledning så ställde personen sin korg åt sidan och gick ifrån butiken och vips var tyget mitt.

Jag förväxlar ibland Svens mönster med Ritva Wahlström eller vise versa. Dom har naturligtvis sitt eget formspråk men ibland finns det detaljer som gör att jag blandar ihop dom båda, som det med lejonet ni kan se nedan. Även ibland förväxlas hans mönster med Carl Johan De Geer kanske för att deras formspråk många gånger är stora och djärva mönster som ibland kan förväxlas. Det har varit en lång diskussion på Facebook om det var Sven eller Carl Johan som gjorde "Fågel Fenix" eller "Duvor" som mönstret också kallas men enligt källa ska det vara Carl Johan De Geer som formgav den.

Många djärva fantastiska mönster har tagit form av Svens användande av sax, penslar och kritor och förmodligen ett lekfullt sinne därtill. Jag hade från början min favorit i ”Glada Blad” men det har under åren som tygnörd blivit helt omöjligt att för mig att säga vem av Svens mönster som är en favorit. De är så många och jag blir lika lycklig varje gång jag hittar dom. I mitt sovrum pryder han både min säng i form av kuddar och två väggtavlor i vit och svart och varje gång jag för in hans mönster i mitt hem så blir det ett ”YES där satt den som pricken över i:et” i min inredning.

Han är en mästare att bemästra sig av att använda så mycket detaljer i ett mönster + alla färgskalor som han blandar hej vilt och trots det få till det så himla, himla bra.

Nu lite fakta innan bilderna tar vid.

Sven Fristedt började på Beckmans textilutbildning 1959 och hade Göta Trägårdh som lärare. Göta Trägårdh som hade öga för att se en talang köpte under skoltiden mönster till STOBO  gjorda av Sven (Stockholms bomullsspinneri i Stockholm) som hon var konstnärlig ledare för.

Han fick en praktikplats på Borås Wäferi och mönstret ”Plexus” var det första mönstret han tryckte där och han var  knuten till Borås från 1965 - 90 och lät där trycka upp fantastiska mönster.

Många av Svens mönster/tyger såldes på export till Amerika, Frankrike och framför allt Japan.

Han har ritat mönster till IKEA under åren 1968 - 85 och en del av hans mönster har kommit i nytryck. Han hade även ett långt sammarbete med Katja of Sweden under 1960 talet och idag är dessa plagg med Sven Fristedt mönster både sällsynta och eftertraktade. Det senaste samarbetet har varit med Hemtex.

Plexus

STOBO - Exotica

 
 "Kalle" Linje Hemma, Borås

Alfi IKEA 70 tal


 



Pompelmona som blev en stor succé och som klädde
varannan soffa under 60 talet.


Äppelviken, Linje Hemma, Borås




Alfi IKEA 70 tal

Det här mönstret trodde jag var Sven Fristedt men det
är Ritva Wahlstöms lejon med hängande apor i grenar!

Filip

Viva La Rose, Borås

Glada Blad

Blomstermåla

Cynthia, Borås Cotton
 
Burma
 








Mitt Zoo

Han har på många mönster plitat dit sin signatur så fint
som den ovan eller Sven F eller bara SF har jag också
dett. Kul av honom! 

Det här mönstret hittade jag i veckan och jag var så full-
ständigt säker på att det var ett Sven F mönster men
jag blandade ihop mönstret Filip med det här. Nu är
frågan är det Sven som gjort det eller....vem då?
Är det någon som vet ?

Mönstret som var en lång diskussionstråd på Facebook. Sven F
eller Carl Johan De Geer och det ska enligt källor vara CJDE
som designat "Fågel Fenix" eller också kallad "Duvor".


Jag har några fler mönster någonstans bland alla tyger i överskåpen men i nuläget  har jag inte riktig koll på var så det kommer nog att läggas till några fler mönster när jag letat fram dom.

Tack Sven, för att du fört in så många vackra fantastiska mönster i min " mönstervärld".  Tänka sig att du varit med och satt färg på/i så många svenska hem från 50 talet fram till idag med dina makalösa detaljrika mönster och färgmixer :).


 

6 kommentarer:

  1. Herrejösses vilken samling...hur får du plats med allt....tänkte jag först..sen kom jag på det..du viker ihop det=) ja...för tänk om du samlat på möbler med samma tyg...det hade varit en annan femma.........
    Dessa färger och former, vilka fantastiska tyg!!
    Riktigt snyggt och Blomster,åla..efter orten eller?
    Önskar en trevlig start på nästa vecka redan nu.......

    SvaraRadera
  2. Med tanke på hur många mönster Sven ritat så är nog min lilla samlign ett frö i vinden. Det är nog lika svårt att samla på hans som på Maija Isola(Marimekko) :) men det var kul när man fick fram det ena efter det andra som jag glömt att jag hade. Ja, du det är tur att jag inte samlar möbler så sant. Vad kul att du gillar både form och färg på hans tyger. Jag vet inte om det är efter orten. Jag hade ju gärna druckit en kopp kaffe med Sven och hade då kunnat fråga honom om det :) Önskar det samma om en trevlig start på veckan! Ha det gott!

    SvaraRadera
  3. Underbara samling, det roliga är att jag höll också på att sortera mina Fristedts tyger igår. tänkte försöka få ihop dem. Ja det sista är utan tvekan Carl Johans tyg. Kram Tråden

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla du! Det är ju så kul när man plockar fram tygerna och upptäcker dom på nytt och hittar nya detaljer i mönstren som man inte sett där tidigare. Kram

      Radera
  4. Fint Maria! Så mycket inspiration det ger. Tack

    SvaraRadera