fredag 8 november 2013

Ingela Håkansson-Lamm - En designer med blick för detaljer.

Jag bodde för några år sedan på Södermalm i Stockholm och varje dag passerade jag 10-gruppens butik på Götgatsbacken. Jag sa många gånger till mina vänner på skoj"jag ska nog gå in och säga hej till Ingela Håkansson-Lamm" det gjorde jag ju naturligtvis aldrig då. Det skulle dröja ca. 2 år senare som våra vägar skulle korsas och det pga några tyg jag hade till försäljning som skulle skickas ner till Borås museum som 10 gruppen gjort. Jag erbjöd mig att komma förbi butiken och visa tygerna och samtidigt få träffa Ingela. Jag var välkommen och Ingela lade säkert till ordet kul i slutfrasen också för det är just det Ingela är "hon är en genuint vänlig, generös och en kul person" och lägg därtill en framgångsrik ledare av 10-gruppen.

Ingela gick på konstfack och tog examen 1969 och 1970 bildades 10-gruppen och där har hon varit med från början och idag driver hon företaget tillsammans med nuvarande medlemmarna Birgitta Hahn och Tom Hedqvist. För 10-gruppen har hon designat ca. 50 - 60 mönster sedan starten. Ingelas mönstren är i klara starka färger och de sticker ut och syns. Jag själv är väldigt förtjust i hennes prickiga mönster.

Står man inne i butiken och det börjar låta klick, klack, klick, klack i trappan och i snabb takt...då kan ni vara säkra på att det är Ingela som är på väg ner i butiken med full fart och i färd med någonting.

Sport 1972 Borås Wäferi
 
Brio 1980 Duro
Svampar 1976

Speil 1989 Borås Wäferi

Sågblad 1977 Borås Wäferi

Luanda 1986
Helios 1983

Mécanique 1989 Borås Wäferi

Loggia 1994
Ciao 1985 Borås Wäferi
Kinju 2005

Meeting 1995 Borås Wäferi
 
Ingela på 70 talet
I ateljen 2010

 
Här står Ingela med sitt mönster frö som är min favorit
och då gärna i gult. Oktober 2013
Jag frågade Ingela vid ett tillfälle om hon tyckte att det fortfarande var lika kul att rita mönster och hon svarade snabbt " Ja, det tycker jag".


Tack Ingela för din öppenhet, uppmuntran och du är en mycket inspirerande människa med dina "kul-iga"mönster och så får du alltid till den där pricken över ...i.

Bilder utom den sista är fotograferade ur boken "10-gruppen MÖNSTERTRYCK" Författare Kerstin Wickman Raster Förlag och ur MÖNSTERKRAFT 29.5 - 26.9 2010.





 

8 kommentarer:

  1. Insiktsfullt och informativt skriver som vanligt!

    Heja heja heja, snart kommer det en bok :-D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Erica, den där boken ja var ska man börja och var ska man sluta :) : D

      Radera
  2. Wow! Vilka härliga mönster :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är dom. Jag såg en bild i boken på en fladdermusfåtölj med Ingelas stora prickiga mönster i rött med stora svarta prickar det hade förstårs varit läckert på min som gick sönder men som nu "bara" kommer att bli röd med svarta band.

      Radera
  3. Vad du skriver bra Maria, inspirerande och lustfyllt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Brittmari det värmer dina ord. Mönsterna inspirerar och då även formgivarna och när det gäller Ingela så var det ju så lätt iom att hon är en så fin och härlig person :)

      Radera
    2. Hej Maria!
      Jaa, du skriver så bra och inspirerande! Håller med Randiga Tråden och andra, som undrar när boken kommer...? T. o.m. en "icke tygnörd", som jag, läser dina texter om mönsterskapare med intresse. Du skriver lätt och ledigt och på ett så himla bra sätt, som bara en "tyg- och mönster-lover" kan göra!
      Kram från mig!

      Radera
    3. Hej! Tack för dina uppmuntrande ord och det är bara ekonomin och tidsbrist som stoppar mig just nu...men man vet ju aldrig vad som händer :) det poppar upp oväntade saker mest hela tiden just nu. Kram

      Radera