söndag 24 november 2013

Veckan som gått sett från Instagram.

Till min stora glädje så fixar Brittmari bloggaren Randiga Tråden min klädsel till Fladdermusfåtöljen då orginalklädseln i galon sprack. (Allt har sin tid)  Hm, tänk att ha flera olika kläder till Fladdret...



Jag åkte till Kista bakluckeloppis med Erica med bloggen  Mangania du älskade... och mina förväntningar var halvljumna  men med 150 st säljare på plats så måste man ju fynda en del eller hur?! Jag åkte därifrån med en julduk. Gamlestaden of Sweden design Yvonne Schmiterlöw.


Men tack och lov så åkte vi till ytterligare en loppis och där hittade jag två underlägg i porslin från  Figgjo Flint "Mons og Mille" och en underbar vas från Rörstrand "Polka" designad av Carl Harry Stålhane. Underläggen flyger snabbt iväg till Japan medans vasen den stannar kvar hemma hos mig på sideboardet.


Tidigare i veckan får jag ett sms tips från Maria med bloggen Gilas Grotta om att det på Blocket finns en skyltdocka till salu som stått i Marimekkobutiken. Jag mejlar säljaren och åker sen söndagseftermiddag till Södermalm för att titta och hem har jag två armar en bål och ett huvud i en IKEA kasse över axeln och under armen på andra sidan hela underkroppen...jag kan nu så här efteråt undra hur människor på vägen hem mot Kungsholmen tänkte när dom såg mig med olika kroppsdelar spreta omkring ?Jo, makabert  syn kan tänkas men som jag brukar göra låtsas att det regnar och håll huvudet högt. Nu står hon här hemma iförd Marimekko klänning såklart. När jag la ut bilden på Instagram så tyckte en del att det var lite kusligt med en skyltdocka stående i sovrummet men för mig är det som en skulptur.


Under veckan som gick var det mycket jobb och lite bilder som lades ut på Instagram men när väl fredagen kom så var det "min dag". Jag tog tillvara ljuset och jobbade hemma intensivt på fm för att sedan uträtta ärenden och till sist ta mig till två loppisar. När jag åkte därifrån så hade jag även lite fint med mig hem. Två underbara påslakan och underlägg från Laurids Lönborg, design Lena Eklund. Den prickig klänningen var också ett inköp därifrån som snart ska ut på www.prylodesign.se till försäljning.




Lite loppislugn har det sedan varit men det gäller att ladda rejält inför nästa helgs "Megaloppande".


Men, men vänta lite jag kunde inte hålla mig från att ta en sväng till Myrorna idag och det var väl bra det för på bordet låg en väggtavla i keramik från UE Upsala/Ekeby, formgivare  Taisto Kaasinen ur serien "Sagoland" så jag antar att det här är "Gubben i månen". Det blev ett riktigt bra fynd att avsluta denna vecka med + tre juldukar. Tack snälla Anna för din hjälp med formgivarens namn. Anna har den fina bloggen Retrolux och hon är en rackare med information om porslin m.m.



Nu får det gärna bli en ny spännande vecka...



 

7 kommentarer:

  1. Jepp, dags att ladda för Megaloppis :-) Har själv "loppisfri helg" men det rycker i kroppen......

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag drog iväg på en Myrorna snabbis idag och hittade se sista bilden :) Vilken av tavlorna hittade du?

      Radera
  2. Kul att överdraget till fladdermusfåtöljen blev så bra. Jag har sytt flera nu på kul.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske startade jag upp en bra affär för dig :) Du får ta och visa dom!!!!

      Radera
  3. Hej och tack för den fina julduken från Tradera, jag tänkte att jag kände igen namnen.
    Allt gott från Eva

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Eva! Ha det så bra!

      Radera
  4. Jag tycker det var en kul idé med dockan :-)

    Tavlan av Kaasinen är fin, vi har en del såna, jag har köpt till barnen när jag hittat till bra priser, det finns två serier, en ursprunglig märkt med 4 siffror och sen en fortsättningsserie med fler sagor som gjordes för Åhlén & Holm tror jag, eller om det var för Epas ägare Turitz & Co.

    SvaraRadera