söndag 1 december 2013

Jag tror jag fått "pippi".

När jag igår var på Megaloppisen med retrovännerna så hade det hoppat ner tre fåglar i kassen som skulle med hem. Idag när jag skulle fotografera två av dom tre upptäckte jag att det blir fler och fler fåglar här hemma och alla har dom från början varit meningen att sälja, men de har istället fått stanna kvar här hemma.

Förra sommaren hittade jag dom här två underbara äggkopparna på bakluckeloppisen i Täby och de är förmodligen från 50 talet men det finns ingen stämpel.



I somras hade jag med mig den här pippin hem och jag gillade formen på den, liten och knubbig med och med en stor näbb...Rörstrand,  design Inger Persson.



När det sedan blev sensommar och  kort därefter Kistas Antik&Kuriosa mässa så fanns dom här båda ugglorna på plats här hemma. Jag hoppas nu på att det finns en tredje storlek.

Igår stod den här skojige lille rackaren och pockade på min uppmärksamhet både till form och pris. Det är en flasköppnare kombinerad korkskruv. I teak och se så söt han är med den lilla kalufsen.


När jag och Karin Kaksmulan gick sista svängen på Megaloppisen igår så stod dom här två och stirrade på mig och jag tror jag sa till Karin "men vad är det där för något?". Nu är jag dunderförtjust i detta salt och peppar par. Om man tittar på dom uppifrån så ser deras huvuden ut som hjärtan så nu är dom är mina "lovebirds".


Och alla tillsammans...Är det någon som vet varifrån fåglarna kommer eller formgivare så skriv gärna en liten rad.








 

5 kommentarer:

  1. Ha ha vilka godingar...den lilla orangepippin och ugglorna blev direkt mina favoriter.
    Tänk du har startat en ny samling...var ska det sluta..bara vi samlare vet=)
    Ja så är det vi är nog lite pippi allihopa, grattis till riktigt fina fynd

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Flak! Ja, vad ska det sluta men det kan ju hända att några flyger sin kos vad det lider :)

      Radera
  2. Spiskatten2/12/13 18:34

    Äggkopparna kommer från Syco.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort Tack Spiskatten!

      Radera
  3. Vilket roligt inlägg! Jag läste det först nu. Det är något speciellt med fåglar🐦

    SvaraRadera