fredag 6 december 2013

Retrobloggarnas julkalender - lucka 6

Dag för dag närmar vi oss julafton och jag har skaffat mig en tradition när jag flyttade till min nya lägenhet. Jag byter tyg på väggen i köket. Det fantastiska gula Vuokko tyget tas ner och istället sätts det stillsamt sköna mönstret Lokki upp som Maija Isola designade för Marimekko 1961. Hyasinter sätts i porslinsburkar som fungerar som blomkrukor (Staffordshire). Adventljusstaken köpte jag på Stadsmissionen vid Odenplan förra året och blev en självklarhet på köksbordet med den runda spiralformade formen. Ljusstakarna från Royal krona som är några av mina favoriter får ingen vila till julen bara den gula och oranga. I fönstret hänger en gardinkappa designad av Ritva Wahlström.

De övriga retrobloggarnas bidrag kan ni se nedan:
 Imorgon är det 7 Allt det gamla goda som öppnar lucka 7.


1 dec  Tant Emma och La môme old fashioned.
2 dec H55
3 dec Fina fyndet
4 dec Gilas grotta
5 dec Porslinan
6 dec Mavintage och Prylodesign
7 dec Allt det gamla goda
8 dec Pensionat Granath
9 dec Re-dizain och Retrolux
10 dec Undantaget i Hulebäck
11 dec Audrey Fenn och allt fint
12 dec Retrotokig
13 dec Heja Ida
14 dec Loppistan
15 dec Teak och orkidéer
16 dec 50-talskeramik och Porslin och nostalgi
17 dec Ljuva 50-tal
18 dec tid & rum
19 dec Precis en sån
20 dec Bortbytingen
21 dec Porslinsbloggen
22 dec Retroknoppen och Vintage Spyglass
23 dec Tanten på auktion
24 dec Antikmonologen och Gestaltningstanten

Önskar alla en härlig helg och andra advent!





 

14 kommentarer:

  1. Härligt!

    Bevis att det inte behövs massa änglar och glitter för att det skall bli julfint :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, här är inte många änglar trots att jag gillar dom men dom får vara runt mig i osynlig skepnad :)

      Radera
  2. Åååå, jag älskar Lokki!!! Har en hissgardin i gula nyanser, men önskar en röd till jul!!!!Hoppas att loppistomten är snäll!
    Ha en fortsatt trevlig adventstid!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det ett fantastiskt mönster och jag var så där oerhört lycklig när jag köpte det på en bakluckeloppis. Jag visste direkt att det skulle sitta på väggen :) Lycka till hoppas att loppistomten kommer med ett till dig! Ha en trevlig advent!

      Radera
  3. Svar
    1. Tack Emma och vilket roligt intiativ :)

      Radera
  4. Fick hjärtklappning av dina vackra bilder! Gilla Lokki i rött och vitt, så himla fräscht!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Safija du är rolig :) Ja,och jag fick hjärtklappning när jag hittade det här tyget på loppis. Det blev sådär man håller i något och måste kolla åt alla håll är det verkligen mitt det måste vara något fel att det ligger kvar långt efter att loppisen öppnat :)

      Radera
  5. Svar
    1. Ja, Brittmari det är underbart med sitt våg mönster!

      Radera