tisdag 31 december 2013

Retro/Vintage året 2013 och fynden...

Det jag kan säga om året 2013 är att det har varit ett fantastiskt år på alla sätt och vis och på alla plan.

Fynden har varit många en del billiga en del känslomässiga fynd men rent ekonomiskt inte några fynd. Några av årets "höjdpunkter" ska jag nu visa. Tygfynden har naturligtvis dominerat även detta år men det finns några uppstickare som lampor, porslin, plast och glas. Titta och njut!

Överst till vänster Svedala design Louise Fougstedt - Carling
överst till höger design Anna-Lena Emdén, understa raden
till vänster design Anneli Airikka-Lammi och det sista
till vänster längst ner design Marjatta Metsovaara "Simpukka"


Överst "Majsol" design Göta Trägårdh nedan till vänster en
okänt tyg/duk men som är så vackert och den flyttade hem
till Trillivippans hem och där den passar perfekt. Tyget till
höger är ett tyg jag blev alldeles stum över när jag såg det
ligga i en korg i somras och jag fick det till ett så bra pris
att jag inte ens kom mig för att pruta. Design Maija Isola
Marimekko " Villikaali".


Jag är ju så förtjust i Lena och Al Eklunds alla designade
saker dom gjort för Laurids Lönborg. Här på stora bilden
en burk i plast som saknade lock och blev perfekt kruka
till murgrönan som flyttade in från balkongen efter som-
maren och bredvid en mindre med lock och framför 4
underbara äggvärmare som jag bytte till mig av Karin
Kaksmulan design. Den lilla John Blund var given att
få följa med mig hem trots att jag hade sagt att 4 st räcker.
Allt eftersom fylldes hyllan av underbara papier mache
gummor men även en katt och en hund har fått plats på
hyllan men på varsin sida för ordningens skull. Alla
dessa fynd så har inget kostat mig över 100 lappen.
 

Fynden ovan är de sk. "känslomässiga" fynden som kostat några
flera hundralappar. Först köpte jag tyget på Tradera design
Maija Isola för Marimekko "Tundra" och väl hemma så blev
det självklart att tyget skulle bli en klänning. Gissa om jag
använde klänningen i somras... På bilden bredvid klänningen
hänger tyget som lika självklart skulle pryda väggen i mitt
sovrum design Maija Isola för Marimekko " Mustasu-
kkainen" och kuddarna "Alfi" design Sven Fristedt.
Pia Lampan i taket hade jag letat länge och den hängde
osynligt för andra men synligt för mig på en bakluckeloppis.
Design Tore Alsén. Bredvid är ett av årets fynd som
kanske är det som kostat mig mest en Luxus bordslampa
som jag så länge velat ha och i rött  och skärmen i
originaltyg Marjatta Metsovaara.


Den här klänningen fick hela bakluckisen att stå stilla i
höstas. Jag anade Göta Trädgårdh som mönsterdesigner.
När så äntligen Designarkivet fått igång sitt arkiv så
hittade jag mönstret där och visst är det Göta som
designat det och mönstret heter Afrodite.


Jag trodde att de tre ljusstakarna Eternell design Owe Elven
för Orrefors och den fina julstjärnan i papper i tre skickt för
5 kr skulle bli mina sista fynd men nej då...

Det blev under året en hel del tyger som Göta Trägårdh
designat. En av höjdpunkterna var på Megaloppisen i
Solna när jag hittade Folklore och i favoritfärgerna
röd/rosa/orange.


Några andra godingar till fynd var de 12 assietterna "My Garden"
design Marianne Westman, Rörstrand. Erica bloggerskan
Mangania du älskade... lät mig ta hand om dom och det är
jag ju mycket tacksam för såklart!

Årets sista fynd blev en dubbel Sven Fristedt.
 



I den sista månaden av året dök den underbaraste lilla varelsen upp i mitt liv. Hon heter Tifa och är en 9 årig "Fralla tjej" fransk bulldog och jag visste ju sedan tidigare att denna roliga och sociala hundras skulle passa mig. Hon hittade snabbt en mysig plats bland alla mina fina designkuddar som Sven Fristedt, Marjatta Metsovaara och Maija Isola designat. Hon är nu en riktig "retro fralla" och för att förtydliga det hela så bor hon inte hos mig för jämnan (tyvärr) utan jag är en extra matte ibland.



Jag vill säga tack till alla er som stöttat mig, kommit med positiva och uppmuntrande ord,  gett mig möjligheter till att utveckla Prylodesign och tagit mig ut på oväntade äventyr och möjligheter under detta år ni är alla fantastiska.  Det här med Prylodesign och loppis och allt som händer kring det alla möten med människor är det absolut roligaste jag vet att hålla på med. Tack till alla er som handlat hos mig. Thank´s to you all for this fantastic year. Happy New Year!

Den 2 januari flyttar  Randiga Tråden, Kaksmulan Karin och jag in i en lokal/atelje i Duvbo, Sundbyberg. Vad som kommer att hända där återkommer jag/vi till.

                                   
                                                  Med Sven Fristedts vackra vingkraft



                                                                Sist men inte minst,

                                                          Tack M,  du är den finaste.

14 kommentarer:

  1. Ja när man tänker på alla saker som hänt under året så hisnar man lite....fast vad som kommer 2014 får man bara spekulera över och för dig har det verkligen rullat på...jajemen....vi alla har ju ett stort önskemål..ja kom igen nu svt..bjud in Maria till antikrundan..antikmagasinet....ja vem vet....
    Ja jag erkänner jag är ingen textilvetare...men gillar det du visar och alla goa tyger som gjorts och vilka designers som ligger bakom allt.

    Ett nytt år fyllt av loppisbesök..rotande i varenda spännande stånd och låda..visst fasen står man där och smyger runt i jakten på senaste fyndet...så grattis till alla fynd och skulle den lilla fransosen råka pinka på en av dina tyger så får du vara beredd på att han i all vänlighet säger..
    Je suis désolé...för sådana är dom artiga och trevliga i alla lägen...ska du sen skälla på den lille så får du allt öppna konversationen med..
    Parlez-vous anglais? annars blir han förnärmad om du inte kan flytande franska..
    Gott Nytt och ha en underbar start på nya året

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha som vanligt ett väldigt underhållande inlägg. Jag vet inte om jag är någon textilvetare men jag drivs av en enorm nyfikenhet och ett stort bankande hjärta för textilier och mönster. Visst antikrundan eller antikmagasinet är välkomna att höra av sig och besöka min "mjuka härliga värld". Drömmen är fortfarande att få sätta upp den största textila utställningen i Stockholm ever och då tillsammans med mina textilnördar till vänner för glädje ska delas med andra och formgivarna själva på plats :) Det är hävdar jag fortfarande en okänd mönster och kulturskatt som bara ligger i våra skåp/arkiv som borde visas för allmänheten. Jag tror att 2014 blir textiliernas år...eller hoppas. För mig kommer ju då textilierna bli dyrare öka i värde men baske mig en hyllning till de textila formgivarna för det är dom värda. Och du vi fortsätter och smyger runt loppisborden och lådorna för det är ju bland det roligaste som finns. Ha det super och gasen i botten!

      Radera
  2. Ett underbart inlägg! Vi måste ses snart igen! Kramar och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Emma! Det är skoj att kolla och samla ihop året och se vad som hänt kommit till i skåp och runt om i lägenheten. Vi ses på nästa året! kram

      Radera
  3. Åh så många fina fynd Du gjort Maria! Vilket fint inlägg så här på självaste nyårsafton. Hoppas 2014 blir det år då vi träffas irl! Må loppisfynden bli många i vårt avlånga land 2014... Gott Nytt År! Kram Elin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack ja det blev några :) Vi får se till att ses i nästa år tycker jag och loppisfynden ska flöda. Kram Elin

      Radera
  4. Åh så spännande och kul! :) Finfina fynd och spännande planer! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ida! Hoppas du kan komma och hälsa på. Kram

      Radera
  5. Vilket fint inlägg. Det pirrar i magen inför kommande fynd 2014 och kommande samarbete! Kram och Gott Nytt År!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack fina Kaksmulan. Visst ska det bli spännande och vi har alla möjligheter i världen att få det här att bli bra. Gott Nytt och Kram

      Radera
  6. Så mycket fint du visar Maria. Ja, det ska bli så spännande med nya lokalen.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Tråden nu är vi där, allt gick fort och kul ska det blir när vi fått ordning :)

      Radera
  7. Gott Nytt till dig också, Maria! Jag är såå nyfiken på er nya lokal. Roligt! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, så fort vi fått lite iordning ska du få komma :)

      Radera