torsdag 16 januari 2014

En härlig dag med många intryck.

Det började i måndags när jag tog med  Brittmari Randiga Tråden till "Stora Trenddagen 2014" på Clarion Sign Hotel i Stockholm. Biljetterna hade jag vunnit av 10 gruppen (jag som aldrig vinner något). Vi lyssnade på en lysande föreläsning av Stefan Nilsson "Trendspanare" vilka trender som kommer under 2014 och retrotrenden är sakta på väg ut. Men för mig spelar det ingen roll för retro är för mig inte en trend utan en livsstil och mitt största intresse och särskilt trendig är jag inte heller men tycker det är väldigt intressant att lyssna i och med min nyfikenhet. Efter föreläsningen minglade vi runt och fick ta oss en till på mångt och mycket vacker design.  Bör nämna att det ska vara drama i inredning detta år, överraska med något helt stilkrockande och med mycket färg då är du trendig...men som Stefan avslutade med gå inte in för att vara för trendig utan välj det du gillar.

Igår var det Formex 2014, en underbar mässa med ny design och det är så mycket av allt så man blir snurrig. Innan det snurrade till för fullt så tog vi oss en pratstund med Ernst Kirchsteiger och vi pratade naturligtvis textilier med honom. Vi träffade på härliga entusiastiska "nya formgivare" och erfarna formgivare som Ulla Jacobsson (mamma till mönstret "Pebbles"som jag tidigare skrivit om) och Chiqui Mattson (mamma till bl.a. allas vår favorit mus). Vi skymtade även Wanja Djanaieff i lunchresturangen men vi hann inte hälsa på henne för hon försvann fort iväg och vi hade mat på tallriken. En annan gång kanske. Vi träffade på eftermiddagen Marianne som har bloggen Designkarameller och med henne hade vi en trevlig fikastun med innan vi avslutade dagen. Vi gick därifrån med en härlig energi och huvudet fullt av vacker design.
Ernst överst och det underbara gröna tyget har en formgivare
från Östersund formgivit Cathy Dillner. Tyget med de vackra
bären m.m. har "My Floryd Welin" designat.



Det var mycket djurtryck på mässan och jag föll pladask
för necessären och portmonnä med min favorithund
"Fransk Bulldog"på. Företaget adhcsweden säljer dessa.
Den fina retromontern tillhör Anneli ohlsson
"frånAtillÖ". Turtuduvorna "lovebirds" som Kay
Bojesen ger ut i mars är helt underbara.


Direkt efter mässan så mötte jag upp Karin, Kaksmulan design och vi åkte iväg på loppis (Ja, jag gillar kontraster bör tilläggas) Vi hittade en hel del gobitar och skapade nya kontakter där vi drog fram runt halva Stockholm.

När jag väl kom hem sent igår kvällen så låg där tre underbara paket och vill man göra mig riktigt lycklig så är det just dom här mjuka paketen som kan få igång mig riktigt ordentligt men det låg även ett hårt paket, en otroligt vacker bok som heter "Tidlös Elegans - Hannes Garderob" författare Christina Lindvall-Nordin som tog kontakt med mig efter jul angående både boken p.g.a. mitt intresse för vintage och textilier. (mer om boken i ett eget blogginlägg senare när jag läst ut den)

Det översta "En enkel" Tampella, tyget med den stora blomma
kom med posten och mäter 123x128 cm kanske även den
ett Tampella?. Det gröna är ju ett av mina favoritmönster
och nu i min ägo också i grönt Maija Isola 1967
"Mustasukkainen".

Allt snurrar så fort nu och jag kan bara avsluta inlägget med att jag älskar varje minut, varje möte och varje dag!Ha en fantastisk dag!

2 kommentarer:

  1. Maria, vilken underbar dag med alla fina intryck och trevliga utställare.

    SvaraRadera
  2. Brittmari, ja visst var det så. Tack för ditt trevliga sällskap :)

    SvaraRadera