fredag 17 januari 2014

Ett "kik in" i mitt tygskåp.

Jag går omkring med en behaglig känsla inombords för det vackraste jag har tas fram nu. Jo, ni kan ana att det stundtals är ett fullkomligt kaos här hemma men nu ska samlingen börja fotograferas. Många mönster återupplever jag på nytt och många av dom har även en historia med sig som när jag hittade dom. Jag skulle kanske dokumentera historien/minnet med mönstret?, kanske blir det så. Allt handlar om tid.

Många säger du ska skriva en bok om tyger men för mig är det svåra vad ska jag välja och vad måste jag välja bort. Ofta ska det mesta vara så strukturerat i våra liv och i det vi gör i dag. När det gäller tyger så går jag helt efter känslan finns inte mycket till struktur, det kan vara svensk designat, finskt, danskt, gult, blått, rött, orange, grönt eller olika kombinationer av färger och mönster. En sak vet jag säkert och det är när ett tyg/mönster är rätt för mig och oftast för andra men vilket bokförlag kan ge ut böcker på en känsla?! Inte idag kanske då på 60 - 70 talet. Då det mesta var möjligt...

Många har ställt mig frågan "varför blev det just textilier som blev ditt stora intresse" och svaret är att jag vet inte när och varför kanske är det som det mesta i mitt liv ett intryck, en känsla  kanske till och med en doft av några av mina första tyger som bar på något fint barndomsminne och så kunde jag inte släppa det. Jag minns bara att det var Maija Isola som med sitt mönster Melooni som öppnade dörren till den textila skattkammaren.

Nu ett litet "kik in" i mitt tygskåp. Jag vill visa min tygskatt och jag hoppas att det pirrar till i magen eller att ni tänker ett litet eller stort wow.



Från vänster: Carl Johan De Geer "Dandelion" Studio Domus, Birgitta Hahn, 10 gruppen " Vallmo" därefter finsk designat av Marjatta Metsovaara "Perhonen" sedan "Kukka" och längst till höger "Päivänkakkara".

Från vänster: Stobo Al Eklund "Girlang", Maija Isola "Zinnia" Marikangas Maritextil, Borås Sven Fristedt "Pompelmona" , Ritva Wahlström sista till mönstret till höger Chiqui Mattson "Rondo".



Från vänster: Tom Hedqvist 10 gruppen "Kyoto", Göta Trägårdh "Majsol", Marjatta Metsovaara "Simpukka",  Göta Trägårdh "Folklore", Maija Isola "Mustasukkainen".


Från vänster; okänt mönster, Marjatta Metsovaara "Päivänkakkara", Sven Fristedt "Alfi", Lena Rewell, Ritva Wahlstöm "Rapsodi".



 

8 kommentarer:

  1. Fint. Jag blir glad i magen av det du skriver och bilderna förstås!

    SvaraRadera
  2. Ett stort Wow blev det..men också ett försiktig hmm för vi fick inte se skåpet....som vän av ordning ja jag vet hur det blir när man ska sortera eller flytta på något..det blir kaos..så man undviker detta in i det längsta...ja så är det men denna färg och mönsterkavalkad gjorde verkligen min morgon.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Bra! Skåpen har jag ju visat tidigare div. repotage :) nu innehållet. Det är kul det du skriver att färg och mönstren gör din morgon de gör min med och hela dygnet förutom när jag sover.

      Radera
  3. Ett stort färgrikt och mönstrat WOW kommer här från mig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin vad kul! :)

      Radera
  4. Så mycket fint!
    Jag tycker det skulle vara trevligt med en bok om tyger "på känsla", den skulle jag gärna köpa.
    Kanske du kan göra en bok alldeles till dig själv, ett fotoalbum eller liknande med alla tyger :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena och dina ord värmer. Du gav mig en idé faktiskt :) Jag ska när dagarna blir ljusare fotografera alla mina tyger jag har i samlingen och dokumentera dom i ett eget fotoalbum eller som bok till mig själv så kanske jag får någon struktur som kan delas med andra :)

      Radera