fredag 31 januari 2014

Mattornas matta är på sin rätta plats.

I flera år har jag haft två ryamattor på önskelistan. Den ena är en gul rya som Viola Gråsten designat och den andra är den som nu ligger på mitt vardagsrum. Margareta som är ägare av Lata Pigan skickade ett meddelande till mig om att Bukowskis Market hade två av denna matta på auktion för några veckor sedan. Jag vann den ena men det var en nervpirrande budgivning som gav mig både hög puls och huvudverk innan den till slut var min. Mattan fanns i Helsingfors så jag fick vänta några dagar på att den dök upp men nu ligger den på mitt vardagsrumsgolv och här är den perfekt där den ligger.

Design: Marjatta Metsovaara  "Simpukka" (snäcka) och den designades 1962 för att säljas i Amerika.

Tänka sig va´?! vad denna matta rest, och var den har legat, vilka fötter som har tassat runt på den och nu ligger den slutligen här på ett vardagsrum på Kungsholmen i Stockholm.







Det här är själva tjusningen med att leta och längta efter ett unikt föremål och det kan ta år men när jag väl hittat det så är glädjen så stor och jag uppskattar den/det så oerhört mycket.

16 kommentarer:

  1. Sjukt snyggt blev det! Grattis!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag är "sjukt nöjd" ! :)

      Radera
  2. Åhhh grattis! Jag älskar den! Jag är ute efter denna i turkost, men den mindre varianten. Jag lär få leta länge!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna, jag var lite orolig att den skulle bli för stor men måtten passade bra. Jag behöver nog inte säga det men kolla på auktionshusen :) Håller tummarna att du hittar din snart :)

      Radera
  3. Svar
    1. Tack Yvonne, man ska aldrig ge upp :)

      Radera
  4. Vrålsnygg!!! Skulle gärna äga den i en blå/grön färgställning :-D

    SvaraRadera
  5. Ja, Erica klart du borde ha en blå/grön. Du får börja önska och när önskningen hittar fram till mattan så blir den din ;)

    SvaraRadera
  6. Helt underbar!!!! Vilken färgklick.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, visst är den :)

      Radera
  7. Mattan kom till sitt perfekta ställe, precis där den ska vara! Makalöst snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena, tänk vad en sak kan påverka ett helt rum. Nu stjäl den uppmärksamheten från Maija Isola/Marimekko som tidigare dominerat rummet :)

      Radera
  8. Så snyggt Maria, grattis.

    SvaraRadera
  9. Det finns just nu en häftig rya av Viola Gråsten på Bukowskis Market. Ett tips samlare emellan ..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ops! Har jag missat den nu kanske ?... Jag har haft så mycket med utställningen att göra att jag inte kollat meddelanden här. Tack snälla för tipset!

      Radera