torsdag 20 februari 2014

Hemma hos Marjatta Metsovaara 1967

Det har på senare tid varit mer Marjatta Metsovaara hos mig än några andra formgivare. Jag brukar säga att tyger och ting ropar på min uppmärksamhet när jag är ute och letar och efter nyåret så är det Marjatta som ropat högst. Jag hittade en tidning på Tradera en Femina februarinumret från 1967 nr 5 som hade en artikel om just Marjatta Metsovaara, ett hemma hos reportage.

HON GER OSS TYGER SOM GLÖDER OCH GÖR GLAD (lyder rubriken)

"Men det är inte bara Marjatta Metsovaaras skicklighet man beundrar utan också hennes livsglädje - bra vapen, för övrigt, att ha både på hemmaplan och för utlänska kontakter".

Hon började med fyra lånade väverskor från sin fars textilfabrik i Urjala och satte igång att väva mattor och möbeltyger. Med tiden blev det 80 anställda men hon ritade även mönster till fabriker i Danmark, Belgien och Finland. Vid tiden 1967 hade hon flera hem inte bara det hem från Helsingfors som artikeln visar även bl.a. ett i Frankrike. Det är inrett med Metsovaara textilier och möbler ritade av finska arkitekter.

Var fick hon sin inspiration till att skapa sina fantastiska mönster? Jo, som artikeln säger och hon själv "Det är inte alls svårt, förklarar hon själv. Det finns ju överallt i naturen. I trädens konturer och bladens form i stenarnas mossmönster, i blommornas färger. Men det finns ett villkor för att man ska kunna tillgodogöra sig allt detta: man måste känna sig nöjd med livet. Man måste - ofta - vara glad. För bekymmer och problem återverkar genast på skapandet. "

Marjatta ritade även och tryckte upp mönster också för kläder. Bl.a. Finn-Flare sydde kollektioner av Metsovaaras tyger.


Överst dottern Katarinas rum. Den nedersta bilden som är min favorit och som är en bild av hennes kontor på Alexandersgatan mitt i centrala Helsingfors. Kontoret användes även som utställningslokal så mönster och färger växlade. Möbel formgivare Eero Saarinen.


Översta bilden visar hennes vardagsrum och där ligger likadan matta som den jag nu har i mitt vardagsrum. Draperierna är i samma mönster och i sammet. Mönstret är ett av mina favoritmönster "Simpuuka" (snäcka). Den nedre bilden visar henne själv då hon håller i ett av sina nytryckta mönster.


Matsalen går helt i grönblå med gulgrön klädsel på stolarna. Det känns som om rummen går in i varandra och är inredda som fler rum i rummet. Flaskorna på den lilla bilden kommer från Itala.

Efter att tagit del av artikeln så känner jag att det jag redan tycker så mycket om tycker jag ännu mer om. Marjatta har ju skapat alla mönster utifrån sin livsglädje. Så mitt hem är fyllt med både hennes livsglädje blandat med min egen. En bra och långsiktig kombo.
 

2 kommentarer:

  1. Vilken fin tidning att ha och fingra på.

    SvaraRadera
  2. Härligt att se och vad kul att du har tidningen!

    SvaraRadera