lördag 1 februari 2014

Megaloppisen i Solna, men hur är det nu Maija Isola?!

Idag var det Megaloppis i Solnahallen och jag och Erica med bloggen  Mangania du älskade... åkte dit tillsammans och lite senare dök resten av våra härliga retrovänner upp. Innan retrofikat så var det ett helt galet fantastiskt loppande. Tyg efter tyg visade upp sig och jag var inte sen att stoppa dom i min kasse.

Vi förvarade kläder och fynd hos den supertrevlige säljaren Bengt som faktiskt var den förste att boka bord på Megaloppisen då den körde igång en gång i tiden. Han är alltid på plats i högra hörnet  och håller hov på skön göteborska.




Det var länge sedan jag loppat så hejdlöst  och varit helt berusad av tyglycka men nu så här efteråt så undrar jag varför inte Maija Isola designer hos Marimekko visade upp sig för mig idag som hon brukar???Kan det vara för att Marjatta Metsovaara stulit den mesta av uppmärksamheten här hemma just nu med att ligga här på vardagsrumsgolvet. Min vän och retroateljekollega Karin Kaksmulan design fick istället en flirt med Maija och det med ett ganska så ovanligt mönster.

Nåja, man kan inte få allt men är det någon jag unnar en ovanlig Maija så är det just Karin :)

Några andra textila formgivare som inte låg och tjurade i
lådan var Göta Trägårdh och Chiqui Mattson som gärna
ville följa med hem till mig.

Tyget till vänster undrar jag lite över, vem kan ha designat
mönstret? Gula Elefanter från Finlayson är inte helt fel
och påslakan och ett underbart gult grafiskt tyg från
60 talet på 5 m.

Tyget till vänster är ett NK tyg i finaste linne och när jag
och säljaren vecklade ut längderna fick jag rysningar och
valet var lätt. Tyg med söta kaniner faller nog många i
smaken då barnkammartygerna känns som hetast just
nu. Gulligt, ja! Tyget med dom stora blommorna
kommer inte till sin rätt i denna bild det är två helt
fantastiska gardinlängder från Tampella och  botten
färgen är blå inte brun som det ser ut på den här bilden.
I saknad av den "min riktiga"" John Blund så håller jag
tillgodo med denna i plast. Sommarskor i grönt skinn och
sist men inte minst den som var orsaken till min längsta
loppisarm idag Laurids Lönborg damen som jag
 fick för 50 kr.
 
Textil: Plexus Sven Fristedt
Snygga salladsbestick från
Guzzini och  en stor Eva
och en stor Adam.


Jag köpte även en klänning men den ligger i tvättmaskinen för tillfället men jag får väl visa den vid
ett annat tillfälle.

Vi ses lite då och då på loppisar, vintagemässan och som idag på Megaloppisen och hos dom köpte jag mina nya sommarskor i grönt skinn och två tyger. Dom är alltid trevliga, glada och gillar mönster och färg som jag och dom har etikett och kallar sig för "en liten historia".

Ska ni på Megaloppisen imorgon så gör ett besök hos "en liten historia" och hos Bengt och jag lovar att ni lämnar Megaloppisen med både ett och annat fynd och ett glatt minne.


 

10 kommentarer:

  1. Grattis till fin fina skatter ! Det lönar sig att vara där i tid.../hon som sov länge....;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, sprudlande tyglycka och som alltid först har man oftast mer att välja på men du vet jag missar en hel del ibland men idag tror jag var riktigt fokuserad på tyger men jag missade ju en golvluxus för 50 kr :)

      Radera
  2. Oj, jag missade skorna!!!! Ursnygga!!!!!!!!!!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men Erica fy på dig, du satt ju mitt emot mig när jag hade visning :) Ja, dom blir fina att bära till sommaren måste bara skaffa en klänning som har något grönt i sig ;)

      Radera
  3. Härliga tyger du hittade! Var bra sugen på att åka upp men ibland räcker inte tiden till.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag vet hur det är ibland måste man välja men alla hittade inte lika mycket som jag. Jag hade god skärpa på mina tygögon igår. :)

      Radera
  4. Helt fantastiska fynd! Tyget på bild 3 till vänster har jag aldrig sett men känns bekant ändå, lite melodi i stilen. Får titta på det när jag är på plats :)

    SvaraRadera
  5. Ja, det var en turdag :) Visst påminner den om Melodi får kolla runt lite ang. det tyget och snart är du här för att både och titta och känna :)

    SvaraRadera
  6. Hur gick det med klänningen? det krymte väl inte...nåväl det där med loppis är inspirerande så en megaloppis kan ju få den mest härdade loppis/kulturspanaren att tappa andan.........

    Så ni hade kläd/fyndvakt på loppisen..vilken service..jag brukar alltid lämna jackan i bilen för jag blir så förskräckligt varm av allt letande=)
    ja loppis får man motion av...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det gick bra med klänningen och nu finns den även på bild :) Ja, vi har det bra när vi loppar numera vi är många trevliga själar som ofta ses på alla loppisar här runt omkring och motion också!

      Radera