söndag 9 mars 2014

Form, mönster och färg.

När jag för några veckor sedan besökte Antikmässan så rusade en av mina retrovänner ut från en monter helt förfärad  och berättade att en japan strax innan henne köpt alla Formtidningar utställaren hade med sig till försäljning. Just Formtidningarna letar vi "retrofolk" ivrigt efter så jag kan förstå hur hon kände sig. När jag i förra helgen besökte loppisen i Kistamässan så träffade jag på en man som sålde böcker och fick då veta att det var han som sålt alla Formtidningar från 50 talet till den där japanen på Antikmässan och skulle även sälja alla från 60 talet också och skicka dom till Japan men japanen hade inte hört av sig så dom fanns kvar och var jag intresserad så fick jag köpa dom. Det var ju klart att jag var intresserad så i veckan var jag på besök hos honom och köpte 62 st Formtidningar från 60 - 70 talet och några Femina. Många av omslagen är som konstverk i sig men vilken referenslitteratur det är. En del nummer nu när jag gått igenom dom kommer jag inte att behålla utan dom kommer jag att lägga ut till försäljning på Prylodesign.












Det har även blivit några ny inköp av tyger under veckan som gått och det finska tyget är signerat men de andra har jag ingen aning om vem som designat. Vet någon av er läsare så får ni väldigt gärna skriva ett inlägg det uppskattas.  Börjar med det fantastiska finska tyget designat av Kaarina Kalliomäki "AITOENNE" Printed by E. Helenius oy Merivuokko. Kaarina gjorde även under något, några år mönster åt Marimekko men mer vet jag inte om denna otroligt skickliga designer.





Nu till de tyger som jag inte känner till vem som designat dom förutom tyget längst ner till höger som Josef Frank designat "Catleya", Svenskt Tenn " (tillverkas inte i den här färgställningen längre). Jag är ju ingen gillare av Josef Frank tyger så dom här två längderna som jag har i finaste linné ska säljas.


Det här tyget var en ren chansning när jag köpte det men när det väl kom hem så visade det sig vara väldigt fint och i bra kvalitet men jag har ingen aning om vem som designat.
 
Höll på att glömma köpte ju även ett Viola Gråsten tyg i veckan "Poulet" från Mölnlycke i tunna färger men Viola är Viola och hon får plats i mitt tygskåp oavsett mönster eller färg.


Efter dagens loppande så blev det en sväng till Ateljén för att lämna och hämta lite grejer och visst är det nu lite vårkänslor i luften så jag kunde inte låta blir att stuva om och ta lite bilder på vad vi har som kan piffa till och sätta färg på våren och sommarens picknick.




                                                                  och lite tyger och börser...

                                                                 Ha en skön vecka!

4 kommentarer:

  1. Är tyget med blommor på gul botten till salu? Det var väldigt fint!

    SvaraRadera
  2. Menar du tyget ovan Viola Gråstens Poulet eller det som picknickväskan står på?

    SvaraRadera
  3. Ursäkta att jag var otydlig. Menade det som är över poulet. / retroknappen

    SvaraRadera
  4. Ingen fara alls, just nu är den inte till salu måste ta reda på vem som designat först :)

    SvaraRadera