tisdag 22 april 2014

Berlin, Berlin, Berlin

Jag var till Berlin för 7 år sedan och bodde då i stadsdelen Friedrichshain och föll pladask för staden och stadsdelen. Jag gillar kontraster och Berlin är en stad med starka kontraster, gammalt kontra supernytt. Vi möter denna påsk våren i Berlin. Det är grönt och det blommar.









Vi tar tunnelbanetåget till stadsdelen Prenzlauer Berg och det känns som om jag aldrig vill åka härifrån. Det är vackra hus men här och där finns graffitti på husfasaderna och gatulivet lever med trevliga fik, resturanger och butiker. Jag tänker när jag flanerar bland marknadsstånden i allén där de säljer ekologiska varor av alla dess slag och där en man satt sig ner och spelar för oss alla på sin gitarr...tänk bara tänk att ha en liten butik här, leva här...( i varjefall ibland).Det slår mig så här efteråt att jag inte såg någon som höll på med sina mobiltelefoner ingen som rusade eller cyklade så fort att man nästan fick slänga sig åt sidan för att klara livhanken som här hemma. Ok, det är påskafton och ledigt men när vi närmar oss Alexanderplatz så blir tempot lite snabbare men det är samtidigt betydligt fler människor där.





Retrocafé i Prenzlauer Berg och graffitti.


När vi lämnar Prenzlauer Berg och går ner mot Alexanderplatz hittar vi en jätteläcker retro/secondhandaffär,  Waahnsinn Warehousing Fist & Second Hand. (Berlins COOLEST UNDERGROUND store). Se vilka läckerbitar som fanns nere i underjorden.





Nej, jag köpte faktiskt ingenting denna gång men visst skulle jag ju ha köpt tekannan och skålen med orangea ringar och lock på för de hade passat perfekt här hemma.

Nere i tunnelbanan råder ett lugnt tempo och inga spärrar som stressar upp folk men som sagt det är påskafton. I Berlin löser man biljett, stämplar den och åker (inga spärrar) så visst kan du tjuvåka men det finns kontrollanter och kommer dom på dig utan biljett så är det höga böter. Det är enkelt att åka tunnelbana i Berlin.

Denna gång bodde vi i fel stadsdel nära Tiergarten och i diplomat kvarteren och det kan inte bli mer fel när det gäller mig men nästa gång blir det antingen Friedrichshain eller mer troligt Prenzlaur Berg. För Berlin kommer jag definitivt att besöka igen.



När jag anländer till hotellet i Berlin är jag så himla glad över att jag är här så min första "Selfie" blir till. (ni som känner mig vet att jag inte är överförtjust över att bli med på bild) Jag hittade även "Meine Berliner" och så klart det blev en kram och bild.


"Meine Berliner" Endobär II av konstnären Andrej Bitter.
Början av resan kom sist men vad säger att allt måste vara så där som det alltid är och har varit... :)


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar