lördag 12 april 2014

Ledtrådar av Carl Johan De Geer/Färgfabriken

 Idag möttes Randiga Tråden, Gilas grotta och jag upp vid Färgfabriken i Liljeholmen för att se Carl Johan De Geers retrospektiva utställning "Ledtrådar". Jag har ju i många år önskat få träffa denna man och konstnär då han tillhör mina absoluta favoriter inom den textila formgivningen. Nu var det ju inte bara jag och mina vänner som ville träffa CJDG och se utställningen utan det var många, många fler för det var invigning.




Tar en bild på det vackra CJDG mönstret som fästs på väggen i trappan upp mot utställningssalen och vem passerar inte min kamera mitt i klicket. Jo, så klart ...CJDG. Så jag tar om bilden för att visa er hur vacker väggen är med affischerna.




Många vill byta några ord med CJDG.






Utställningen är  riktigt bra,personlig, intressant och med en härligt mix som sitter ihop som en helhet och jag gillar att det tex. på väggen där det spänts upp ett stort textiltryck sitter en målning med ram mitt på tyget. Det finns en röd tråd och det är den man följer med ledtrådar som en karta genom hans konstnärskap. Jag hann dock inte följa CJDG ledtrådar denna gång.  Det är en utställning man måste besöka mer än bara en gång och det kommer jag naturligtvis även att göra för att samla ihop alla intryck. Idag blev det bara en liten sniff mest på hans vackra och orginella textiltryck och affischer.

En mix av mycket.









Här står jag och beundrar textilierna som fästs upp längs väggen.
En tavla i mitten av textiltrycken.

Textiltryck. Det gröna tyget "Lilium" tillhör dom textilier som står högt upp på min önskelista.
Textiltryck.
Rekvisita.
Sjukt kul affisch, historien om en RÅTTA.
Affisch
Odenplan.
Och på det här fotografiet taget av  CJDG finns en likadan papperskasse som hänger i min garderob.
Textiltryck Fontessa.
Tidskriften Puss en satirisk undergroundtidning tillsammans med Lars Hillersberg, Lena Svedberg och Ulf Ramberg. 1968-72.



Efter invigningen satte vi oss i cafeterian och på vägen ut och hem säger jag " ska vi inte gå upp och se om han finns kvar innan vi går härifrån". Där uppe sitter han vid sitt gamla skrivbord med folk runt omkring. Vi ställer oss där vi med men avvaktande. Jag tycker att vi kan fråga om han signerar sitt tyg som jag och Tråden köpt oss några meter av. Vi frågar och han signerar och det blir lite prat om hans textiltryck. Han tror inte att folk är intresserad av hans textilier och han kan inte ha mera fel då det finns ett stort intresse i "vår" retrovärld för just hans textilier. Han berättar även att en amerikan ska låta trycka upp ett av hans gamla Fontessamönster. Tänka sig va? 50 år senare.

CJDG vid sitt skrivbord.
På väg att skriva en autograf på Randiga Trådens tyg.
Här på mitt i stadkanten.


Carl Johan är så omedelbar men samtidigt får jag en känsla att han är på väg och strax efter att jag tänkt tanken så reser han sig upp för nu har han pratat färdigt med oss och han går iväg mot ett annat håll. Jag hade önskat fånga in honom ett litet tag till för jag hade velat veta vilket av alla hans textiltryck som är hans absoluta favorit. Kanske en annan gång eller kanske aldrig...vi får se men jag gillar Carl Johan De Geer. Han är en sjutusan till konstnär!!!










Vid skrivbordet han sitter vid när vi kommer upp ligger fullt med papper, ritningar m.m huller om buller och han lägger fram ett papper överst och berättar att det är ett fontessa textiltryck och medan jag tar en bild på mönstret lägger han på två av sina skissade och utklippta figurer lite lekfullt. Humor blandat med allvar och jag kan inte släppa tanken och min nyfikenhet och önskan om att få höra hela historien om Fontessa från dag ett tills att det tog slut. Men som sagt han har redan styrt sina steg mot en annan del av utställningen.

(Fontessa var CJDG egna textiltryckeri han öppnade på Birger Jarlsgatan i Stockholm 1964, Där tryckte han tyger som blev mycket omskrivna i press men tyvärr var de svårsålda)

På utställningen ser jag många, många för mig nya textilmönster han gjort och säkert kommer många från Fontessa tiden och jag tror att det kan vara näst intill omöjligt att få tag på dessa tyger idag i och med att de trycktes upp i liten upplaga. (Är det någon som har någon bit liggandes där hemma så köper jag den gärna)

Men jag vågar säga att CJDG är den som har formgivit dom mest orginella textilmönstren i Sverige någonsin.

Se utställningen för ni kommer att få ta del av ett unikt konstnärsskap signerat Carl Johan De Geer.

Tack CJDG!

6 kommentarer:

  1. Oj oj vilken rolig dag! Tänk att vi fått träffa "den store"! Jag är full av energi och glädje än! Önskar så att få träffa honom igen och få höra mera om Fontessa-tiden!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gila vilken dag och vilken tur för honom att han fick träffa tre tygnördar :) Skämt och sido fantastiskt att få möta honom jag har många gånger funderat på hur ett möte med honom skulle te sig...nu vet jag.

      Radera
  2. Hej Maria!
    Kul att du fått träffa en av dina absoluta favoriter och kul för dig att du får hålla på med det du brinner för!
    Men, vad jag saknar dig på skolan!!!

    Kramar i massor från Babsan!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej fina Babsan!
      Det var stort att träffa honom idag nästan overkligt. Jag skulle nog ha svårt att förlåta mig själv om jag inte gjorde det bästa för att få en liten pratstund när en liten chans fanns. Jag saknar er också men du vet vad jag sagt kommer aldrig tillbaka så länge...men jag kan ju träffa alla er andra när som helst :) Hälsa alla och ha en superhärligt påsklov många kramar Maria

      Radera
  3. Vilken fantastisk utställning. Ja det var så roligt att få prata med honom också.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, visst är den och så hann man bara se en bråkdel men det blir ju fler besök :)

      Radera