söndag 29 juni 2014

Agios Gordios - Loppat

För en vecka sedan var jag på en plats på Korfu/Grekland som jag nu mera kallar "mitt lilla paradis". När bussen sent på kvällen ringlade sig ner till den vackra lilla stillsamma byn Agios Gordios är det som jag skulle vilja frysa det ögonblicket för den syn jag möter med ljusen från husen och hotellen där nere i dalen får mig att åter igen få gåshud och jag måste bita mig i läppen för att inte börja gråta av glädje över att åter igen få återvända till dit. När jag kliver ut bussen så fångar jag upp helt fantastiska dofter av blommor och frukter och en behaglig värme och jag minns att jag tänkte "äntligen här igen".

När jag förra året var där så önskade jag mig att om jag skulle återkomma till Agios G så skulle jag bo på stranden och när jag veckan innan resans avgång gick och skulle beställa en sista minuten resa till Grekland som jag har börjat göra i juni varje år så var det till just Korfu och Agios G det fanns en resa och till just hotellet på stranden. Är det inte fantastiskt att det man önskar faktiskt slumpmässigt eller ej slår in. Vistelsen där nere är bara magisk med dom gröna bergen som omsluter byn. Havet med sin ständiga närvaro och dofterna från alla vackra blommor och fruktträd. Allt är lugnt, tryggt och tro det eller ej men jag känner inte ens längtan efter att loppa när jag är där.






Nåja, semester är semester även om flygkaptenen när han gav oss väderrapport för Stockholm innan landning,  9 grader, regn och blåst undrade varför vi skulle tillbaka till Sverige och det undrade jag med.

Redan på tisdagen blev det naturligtvis ett loppisbesök igen och det gjorde att jag vaknade till och insåg att nu gäller det att jobba igen.

Att när jag på lördagens loppisrace kom in på en loppis och så fyra Laurids Lönborg,  papier mache damer stå bredvid varandra trodde jag inte mina ögon. Jag kunde ju inte lämna någon av dom kvar så det fick bli alla och jag prutade så att en fick jag gratis. Nu kan ni på andra bilden se att det börjar bli trångt på översta hyllan.



Ett annat fint fynd igår var burken "Smått och Gott" som Margareta Westman formgivit. Den ska få ett nytt hem.


En liten söt katt från JIE som heter Valle. En riktig sötnos som redan fått ett nytt hem uppe i Gävle och flytten sker i nästa vecka.


En vacker Gefle Tekopp formgiven av Berit Ternell modell EF och heter bladranka. Behålla eller inte är frågan.








 

2 kommentarer:

  1. Jag visste det..... du kunde inte hålla dig borta för länge för är man inbiten loppisletare så får man hybris och klåda om man inte håller sig up to date med senaste fynden......så tillåt oss tvivla på att du inte omedvetet får ryckningar i vänster ögonbryn av loppisabstinens....
    Själv då..min semestertur ...på exotiskt ställe.....jodå idag var vi på detta ställe.....kan det bli mer exotiskt?!...Grekland släng dig i väggen=)
    http://nostalgimacken.blogspot.se/2014/06/odegarden.html
    Och vi har inte kollat hela stället än...och det kommer mer säkerligen..mitt i naturen..med dofter av natur..ytterst lite solglimtar men takluckan var öppen hela vägen dit och hem trots förkylningshuvudvärk=) men man ska inte mesa........
    Ha det gott vännen!

    SvaraRadera
  2. Jag hade nog klarat en vecka till :) Ert semestertur verkar efter att ha sett och läst ditt inlägg varit/är ett riktigt trevligt semesteräventyr där ni inte har en aning om vad som ligger underst eller dolt. Hur spännande som helst. Det är nog många som kommer att bli förskylda (sjuka) om detta sommarväder fortsätter. Hoppas på sol till helgen! Ha det gott du med!

    SvaraRadera