lördag 7 juni 2014

Kerstin Ratia - Marimekko

Kommer ni ihåg tyget jag har på väggen i mitt kök?! Det gula med blommor som är så vackert och för mig var formgivaren Kerstin Ratia helt okänd och jag har letat info om henne men inte hittat något. Jag anade att hon hade något släktband med grundaren av Marimekko Armi Ratia men icke att jag hittade något.

Nu i kväll får jag ett meddelande på Instagram som säger det där är mitt tyg och jag tänker "Nej det är mitt tyg" men inser snabbt att den som skriver menar att det är hon som formgivit mönstret. Tjoho, jag älskar sådant här när något jag velat få info om och personen/formgivaren själv ger sig till känna. Jag kan ju inte låta bli att ställa frågor nyfiken som jag är.

Det visar sig att Armi Ratia var hennes svärmor och att hon formgivit 48 mönster för Marimekko och även för Marimekkos dotterbolag Decembre några stycken. Hon jobbade där i 14 år. Jag blir som ett frågetecken hur i hela fridens namn har jag inte sett,läst eller fått vetat något om denna formgivare tidigare. Oj, så lite jag vet och nu tack vare Instagram och Kerstin så vet jag lite mer.

Är det inte fantastiskt här sitter jag på Kungsholmen i Stockholm och Kerstin befinner sig förmodligen någonstans i Finland och vips genom Instagram så har vi fått en kontakt och jag har fått värdefull information.

Nu vill jag ju gärna se de övriga 47 mönstren + några till hon formgivit för är dom som "FLOORA" på bilden så vill jag inte missa dom.

 

4 kommentarer:

  1. Det här är ju bara så underbart att få läsa om.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det härligt det stora kommer så nära för en kort stund :)

      Radera
  2. Härlig historia, verkligen!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att du tycker det...jag med :)

      Radera