torsdag 25 september 2014

Helsingfors - Kerstin Ratia - Marimekko 2014

Klockan ringer på 03.30 på morgonen och med sömniga ögon kliver jag upp för jag ska ta flyget till Helsingfors. Vissa saker gör jag på ren känsla och impuls. Efter att jag uttryckt min önskan om att få träffa kvinnan som designat mitt tyg jag har hängandes på väggen i mitt kök skriver hon "Välkommen till Helsingfors"(på Instagram) och jag tänkte ok, då åker jag och beställde nästan omgående en flygbiljett till Helsingfors.

Där satt jag med en kopp kaffe på Arlanda på väg att få träffa en person som hade varit i mitten, i kärnan av Marimekko från mitten av 60 talet fram till slutet av 70 talet. Herregösses ni fattar va, stort ja riktigt stort var det! Jag tänkte många gånger händer det här...men jag vet  "strange things happen all the time". Ni anar inte hur många gånger jag tänkt hur gick det här till men jag vet ju hur...att våga fråga eller uttrycka en önskan utifrån ett stort intresse är att antingen få till ett möte eller ej.


Väl framme i Helsingfors mötte jag en kund jag haft i många år Hanna vid centalstationen och vi checkade in mitt bagage på hotellet där jag skulle tillbringa första natten och sedan begav vi oss ut bland Helsingfors loppisar och avslutade dagen med ett besök på Marimekkos outlet. Jag fick tänka till vad jag shoppade och hur mycket då mitt bagage var begränsat till en väska och den var inte särskilt stor. Efter fredagens loppande stupade jag nästan i säng så när jag fick en inbjudan till att följa med  på modevisning av Kerstin så var jag så trött att jag fick tacka nej för jag orkade inte ta ett steg till och jag skulle upp tidigt för att gå på stor torgloppis,  Sandviken i centrala Helsingfors dagen därpå.

Fredagens köp en Marimekkoklänning, gamla chokladaskar
prydda med  Marjatta Metsovaaras tyg, mumintyg och en
klänning.

Hemma hos Tania med Hanna innan alla vackra
tyger ska visas.




På morgonen efter en god hotellfrukost (jag verkligen "älskar" att bo på hotell) så tog jag spårvagn 6 till Sandviken och där var det stor torgloppis men jag hittade ingenting denna dag så jag gick smått besviken vidare till Designmuséet som hade en stor utställning om formgivaren Ilmari Tapiovaara, han som formgav den numera väldigt eftertraktade fanett pinnstolen. Bra utställning och en snabb lunch blev det där och sedan vidare hem till Tania som har förmodligen har den största Marjatta Metsovaara tygsamlingen jag någonsin sett. Helt fantastiska finska textilier men jag hann tyvärr inte se alla men jag hoppas i framtiden få möjligheten att besöka henne igen och se resten eller se på alla en gång till. 

Klockan 16.00 skulle jag möta Kerstin Ratia idag Kerstin Enbom "under klockan" utanför Stockmans och jag hann dit precis till prick 16.00 och sedan åkte vi hem till Kerstin och hennes make Stens paradis Sälgkulla utanför Helsingfors. På sälgkulla har hon en atelje och butik som har öppet från maj till september där hon säljer sina skapelser som hon gör när själv säger har " flow" för då går det undan då är kreativiteten på topp. Kerstin har energi och det sker saker mest hela tiden och hon påminner faktiskt lite om min egen mamma som också har den där kraften/energin. Sälgkulla är svårt att beskriva om man inte varit där men det är som att kliva rakt in i en sagovärld regisserad av Kerstin och det är vackert, fantastiskt vackert. Färgerna är jordnära och mjuka inga starka färger som då när hon gav färg och mönster åt Marimekko men det finns överallt en historia som från en liten tygtrasa till någon unik gåva hon eller Sten fått i gåva från någon av dom "andra" formgivarna från tiden då. Jag blir fortfarande varm i hjärtat när jag tänker på hur dom visade mig runt och berättade om sakerna och "the story".















Det blev en kväll där jag växelvis befann mig med att vara med Kerstin och Sten i deras underbra bostad 2014 för att i nästa stund befinna mig i Kerstins berättelser om Marimekko och hennes tillvaro där under sina 12 år hon var gift med grundaren av Marimekko Armi Ratias son Ristomatti under 60 och 70 talet. Jag fick ta bilder på alla hennes mönster hon gjort för Marimekko och det var ett 80 - 90 tal mönster hon designat under åren 1967 - 1979 som hon var designer och textilformgivare där. Jag fick se bilder ur hennes fotoalbum och tidningsartiklar och skvallerpress från 60-70 talet.

Kestin Enbom (tidigare Ratia) designer för
Marimekko.

Kerstin och hennes man Sten
 
Sälgkulla utanför Helsingfors


Kerstins butik där jag också fick sova under
min vistelse. Det var som att vakna upp i
en sagovärld.
På söndagsmorgonen vaknade jag upp efter en natt i absolut tystnad som jag inte upplevt på väldigt,väldigt länge. Efter prat och frukost åkte Kerstin och jag in till Helsingfors gick på loppis för att sedan gå på Habitare och vi la största fokus på antik och vintagedelen där jag köpte lite textilier och tittade på vacker finsk design. Vi åkte sedan tillbaka till Sälgkulla för att njuta av en utsökt Karljohan risotto Kerstin lagade till för att sedan lite senare åka till flygplatsen för att ta flyget tillbaka hem till Stockholm.

Det var ett fantastiskt möte för mig att träffa Kerstin och hur hon så generöst delade med sig av sitt liv med Marimekko. Jag vet att jag bär på en stor gåva och en skatt dels med alla hennes mönster, alla hennes berättelser men även den stora generositet hon och Sten bjöd på med att bjuda hem mig till deras vackra hem.

De flesta människor ser rikedom i pengar jag börjar mer och mer se min rikedom i alla de otroligt fina möten jag har med människor som Kerstin, Sten, Tania och Hanna m.fl. Ni förgyller min "värld".

Få vet - men  jag  vet - för Kerstin har berättat...38 stycken inredningsmönster och 48 stycken mönster för kläder...och jag tror hon finns lite här och där i våra folkhem över hela världen. Inte illa gjort för någon som "så få känner till" :)
Kestin som ung med Ristomatti Ratia.

Ett av Kerstins mönster Korsi och jag har fler många fler...

 
Gåvan från Kerstin en klänning hon bar på
60 talet som Annika Rimala designat.

Jag gillade Helsingfors men ännu mer Sälgkulla och Kerstin och Sten. Jag vet att jag kommer att åka dit igen och det när blommorna precis slår ut i blom...




 
 

9 kommentarer:

  1. Vad roligt besök! O roligt har du också skrivit Ilmari Tapiovaaras namn, Tappiovara betyder typ förlustgräns eller förlustreserv, äsch, nåt sånt men kul ändå..:) Tintti

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ett fantastiskt besök! Jag hade snabbt skrivit ner texten när jag var trött så det hade varken blivit rättat eller färdigt när det lades ut vilket jag glömde bort när det skulle visas :) Men blev felstavningen något kul så bjuder jag på det :)

      Radera
  2. Härligt att höra om du fantastiska resa! :-) Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, Gila det var en så fin resa :) Kram

      Radera
  3. Äntligen fick jag läsa om din fina fantastiska resa och möten med underbara människor. Marimekkos historia med alla mönster och människor skulle vara kul att höra mer om. Det är så kul att läsa det du skriver om Maria, du har en underbar förmåga att utrycka dig i skrift.

    SvaraRadera
  4. Äntligen fick jag läsa om din fina fantastiska resa och möten med underbara människor. Marimekkos historia med alla mönster och människor skulle vara kul att höra mer om. Det är så kul att läsa det du skriver om Maria, du har en underbar förmåga att utrycka dig i skrift.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack BM, det var en sådan speciell resa det vet du och att få träffa Kerstin var stort och är fortfarande. Resan griper fortfarande tag i mig och både Kerstin och Sten känns nära fast det är långt dit. Att skriva utifrån sitt intresse och om människor man tycker så mycket om antar jag ger en liten extra känsla i berättandet. Jag skulle naturligtvis kunna skriva ännu mer, visa ännu mer men just nu vill jag behålla lite för mig själv och njuta av det jag fått :) Tack för dina fina ord de värmer.

      Radera
  5. Svar
    1. Tack Emma, det var fantastiskt!

      Radera