torsdag 23 oktober 2014

Retrospektiv textilutställning - Svenska textilformgivare från 50 - 70 talet.

Ibland händer det saker som gör att man måste nypa sig i armen många gånger innan man har insett att det kommer att hända, ja, det händer faktiskt mig.

Så var det en dag i somras när fick veta att galleriägaren och konstnären Radovan Korn Kovac gav mig chansen/möjligheten att få ställa ut delar av min textilsamling. Att en person jag aldrig tidigare träffat erbjuder mig helt gratis sitt galleri i Vasastan i centrala Stockholm för att visa min "skatt". Det är stort och oerhört generöst.

Jag har länge tyckt att de mönster/textilier jag har här hemma som ofta ligger i skåpen borde visas upp och ses av fler än  mig själv och några till. Det är mönster och färger som på sätt och viss satt färg, inspiration och fart på mitt liv och då borde dom också får chansen att påverka och inspirera fler människor, visas upp.

De textilformgivare jag valt ut att hänga upp är de som under 50 - 70 talet satte färg och mönster i våra svenska hem och offentliga miljöer. Det är en nostalgitripp från ett 50 tal med murriga färger till ett färgsprakande 70 tal. Viola Gråsten med sitt finska påbrå är undantaget i utställningen men hon var en viktig person i svensk textilformgivning under 50 talet då hon inspirerade många av dom svenska textilformgivarna som visas. Hon är ett måste och jag tror ingen tar illa upp av att hon finns med bland våra svenska stjärnor.

Under utställningen kommer textilier av Maud Fredin Fredholm att säljas i galleriet. De textilier som visas i utställningen är inte till salu.

Varmt välkomna!












Tack alla ni underbara textilformgivare för alla era mönster som förgyller mitt hem och i det mesta i mitt liv från det att jag vaknar tills jag slår igen mina blå så finns era mönster mig så nära.                              

Ta chansen att få se ett unikt svenskt kulturarv som färgade vår vardag helt gratis.

Textila formgivare som ställs ut är:
Göta Trägårdh
Carl Johan De Geer
Birgitta Hahn
Tom Hedqvist
Ingela Håkansson
Chiqui Mattson
Viola Gråsten
Britt-Marie Christoffersson
Lotta Hagerman
Wanja Djanaieff
Sven Fristedt
Karl Peter Resac
Astrid Sampe
Johan J. Berg
Maud Fredin Fredholm
Inez Svensson
Gunila Axén
Anna-Lena Emdén
Louise Fougstedt-Carling
Ann-Marie Netterdag
Ritva Wahlström
Peter Condu
Inger Sönnergren
Ulla Britt Carlsson
Barbro Grytnäs                           
 

8 kommentarer:

  1. Ska bli så spännade, klart jag kommer.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir kul att du kommer och spännande som du säger :)

      Radera
  2. Oj vad kul!! Jag kommer givetvis att gå dit.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Du är varmt välkommen!

      Radera
  3. Nedrans oxå då kan man ju inte ta med sig stora plånkan och fynda.....grattis och kul att du fick chansen för just sånt är jätteviktigt att visa upp var skåpet ska stå...ja eller rättare sagt var tyget ska hänga, för gemene man har oftast ingen koll på vårat kulturarv, ja iallafall inte för än någon vänlig själ påminner dom genom utställning eller visning.
    Bra jobbat

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Flak! Det här är väldigt stort för mig och om så bara ett av mönstren kan beröra en annan människa på ett positivt vis så har jag lyckats med visningen. För mig har ju mitt intresse för textilier öppnat en helt ny värld och inneburit fantastiska möten med textilformgivare och likasinnade så det är payback time som jag med hela hjärtat gör men det hade aldrig varit möjligt om inte Erica (Mangania du älskade...) börjat köpa ramar av Radovan och hennes väninna bott i huset där galleriet ligger. Små saker leder till ett stort :) Media har inte visat något som helst intresse för utställningen tyvärr så jag ville att det skulle sprida sig för att så många som möjligt fick möjligheten att njuta av färgerna och mönstren.

      Radera
  4. Hej Maria!
    Självklart kommer jag!
    Ska bli jätteroligt att titta på dina fina tyger!
    Kram!
    Babsan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej Babsan!
      Jag är jätteglad över att du kommer och att få träffa dig igen. Vi ses snart! Kram

      Radera