onsdag 12 november 2014

Retrospektiv textilutställning i Stockholm 2014

Det blev ett väldigt trevligt vernissagemingel i lördags på textilutställningen jag har i Vasastan i Stockholm. Besökare och bekanta kom från när och fjärran och de hade tagit sig till Karlbergsgatan 65 i Stockholm. Så fantastiskt kul att ni kom!

Ingela Håkansson VD och textilformgivare hos 10 gruppen kom på en snabbvisit. Av henne har jag fått låna det enda tyget som inte kommer från min samling men som jag ville ha med då jag dels tycker så mycket om det och att det inte så vanligt. Det var det första industiellt tryckt tyget hon lät trycka upp. (mönstret ser ni på gruppbilden nedan)

Den idag så otroligt omtyckta textilformgivaren Ritva Wahlström kom med sin dotter Petra Bush (också hon formgivare) på besök. De blev kvar en lång stund och många fick sig en fin pratstund med Ritva vilket gladde många och jag tror även henne själv.

Helen som har bloggen Retromania på Aftonbladet skrev så här efter besöket i lördags.

http://bloggar.aftonbladet.se/retromania/2014/11/vinnare-och-vernissage/

Utställning håller på tills på lördag då den plockas ner kl. 16.00.

Öppettider:
To - Fre kl. 10 - 18
Lö kl. 12 - 16

Margareta som är ägarinna av Lata Pigan utanför Enköping
dök upp och från Allingsås kom Safija. På bilden längst ner
Ritva Wahlström med sin dotter Petra.

Lejonet har Sven Fristedt designat och heter GRRR, mönstret
med breven har Ingela Håkansson designat, under det vackra
mönstret av en man och kvinna i omfamning designat av Karl
Peter Resac, under en mix av Peter Condu och Carl Johan De
Geers Älgen. Det häftiga tyget med kattdjuren heter Kissemiss
och är designat av Barbro Grytnäs och det sista med färg och
 härliga barnmönster är designat av Anna.Lena Emden, Adam
och Eva och under Lycksalighetens ö.


Tack till alla som kom i lördags titta gärna in vid 15 tiden på lördag (15/11) för "tygprat" för då
är jag på plats.

På torsdagen fick jag besök av fina Chiqui Mattson. Hon var också den första textila formgivaren jag fick kontakt med så att hon dök upp betydde mycket. På utställningen har jag med några av hennes mönster. Det mönster hon och jag står och håller upp är hennes första mönster hon fick sätta sin signatur på när hon som ung jobbade på NK:s textilkammare. Bara 19 år ritade hon det här vackra mönstret som heter "Nippon" och ritades 1966 men trycktes upp 1968.

 

2 kommentarer:

  1. Supertrevligt som vanligt men jag var klart "nertonad". Underbart att detta blev av och att så många har uppskattat allt ditt arbete. En sådan här utställning blir inte till av sig själv!

    0//:-Erica

    SvaraRadera
  2. Tack Erica, det var trevligt att du kom och man kan inte alltid vara på topp. Det har ju gått över förväntan med flera hundra besökare och många fina besök av de textila formgivarna som jag ställt ut. Det har gett utställningen en tyngd och mig inspiration att fortsätta samla och ta fram fakta om tygerna jag hittar.

    SvaraRadera