söndag 7 december 2014

En förförelse - Viettelys 1967

I veckan damp ett bedårande mönster ner på hallmattan och man kan nog säga att den svenska översättningen på Viettelys som tyget heter på finska - förförelse stämmer med vad mönstret hade för effekt med mig. Det är så galet vackert och färgställningen modig med det turkosa blandat med rött på mossgrön botten.

Marimekkos stora mönsterikon Maija Isola slutar aldrig att förvåna mig för återigen har jag i min hand ett mönster som får magen kurra som en katt och ögat kan inte titta sig mätt. Det finns bara ett fel med det här tyget och det är att det är för litet och jag önskar att det varit en längd på 2 - 2,5 meter så att jag kunnat satt upp den på väggen. Nu blir det kanske kuddar...

Marimekko
Design Maija Isola
Namn: Viettelys
År: 1967



 

3 kommentarer:

  1. Mycket vackert, har inte sett detta innan. Bara snarlikt. grattis till kapet.

    SvaraRadera
  2. Hej, något för dig: http://www.svt.se/kultur/film/cjdg
    //Webrik

    SvaraRadera
  3. Anonym, absolut, var på för och efterminglet och såg filmen som fångade mig fullständigt :) Tusen Tack för länken!

    SvaraRadera