torsdag 15 januari 2015

Formex 2015

Det är med lätta steg man tar sig till Älvsjömässan när det är dags för Formex för trots att jag är mer för det "gamla" och retro så är det så fantastiskt att möta allt nytt.

Efter att mött upp Brittmari Randiga Tråden så gjorde vi entré på mässan och det som mötte oss nästan på direkten när vi klev ner i sal B (som vi alltid börjar med) var vaser från SEA glasbruk med underbara blomsterarrangemang. Och det är mycket växter och vackra blommor i mässalarna på denna mässa eller så har det kanske varit så jämt utan att jag lagt någon större uppmärksamhet på det.
Skönt för ögat och det finns något lugnt rosa som fångar min uppmärksamhet runt om i salarna det är rofyllt, kanske behövs det i en värld fylld av kaos och stress eller så handlar det bara om mig att jag behöver lugnet. Följ med...


Det blir många trevliga möten med olika formgivare och utställare denna dag en del nya men många "gamla" bekanta.

Petra Bush som nu satsar fullt på design riktat mot inredning ställer ut på mässan för första gången och med sprudlande färgstarka textilier, brickor men även tuffa lampor m.m. Hennes man Steve Bush ställer ut sina vackra betonglampor som kan placeras både inne och ute. Jag tänker direkt wow i en trädgård. Petra är dotter till vår fantastiska textilformgivare Ritva Wahlström och kuddarna med pantern är ett mönster Ritva gjort som nu Petra låtit tryckt upp på nytt och säljer som kuddar och brickor.


 

Petras produkter kommer jag att sälja i min webbutik i mars/april. Hör av er om ni är intresserad.

I en annan monter möter vi en annan bekant som riktar mycket av sin design mot just offentlig miljö och inredning Kathy för Smadidesign. Bordet hon tagit fram till mässan är bara så fantastiskt. Formen som en blomma och i mitten placerar man hennes vackra brickor som man kan byta ut efter humör och smak eller som på bilden sätta ner en vas med vackra blommor i.


Hälsar även på hos  systrarna Brusewitz som har tagit fram en helt bedårande serie med vacker textil och posters efter ett mönster deras mormor gjort i ett skissblock dom hittade. Serien heter "Dear Grandma"



Återbruk satsar Rethinkdesign på tillsammans med Återbrukshyttan. De delar monter som blir till en
helhet med återbruk av textil och glas.


En glad återträff med Annika som har designföretaget Frantillo finns på plats igen på mässan med sina grafiska blad och produkter. En av mina favoritmontrar är det så klart även på grund av hur hon inreder sin monter till sina produkter...bumlinglampa, stringhyllor.



Fyra formgivare som slagit sig samman och gjort debut på mässan är de här tjejerna och montern bjöd på mycket fint.




Soulway
Köhler design
Windy Mindy
Sabina Wroblewewski Gustrin

Japanskan Mihito Burman ställer ut  vacker origami objects i montern BY MAY. Jag älskar papper och vackra pappersprodukter så inte konstigt att jag gillade Mihotos produkter. Hon hade även vackra block m.m. i smakfull stilfull design.



Annat kul på mässan att se ser ni här:

Zebran av Kay Bojesen



Kays apor fick hålla en lägre profil på denna
mässa sittandes i fåtöljen då zebran hade
huvudrollen.


Reproduktion av Stig Lindbergs populära
picknickserie Blues.









 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar