torsdag 2 juli 2015

Äntligen sommar!

Jag och som många andra så njuter jag just nu över tillvaron, ljuset och värmen är här. Jag har jobbat mer än för mycket dom senaste månaderna så när man färdigställer och prickar av jobb för jobb och bara har sig själv och Prylodesign och naturligtvis Retro och Design Ateljen så är det semester även om man jobbar.

I veckan var jag och Brittmari (Randiga Tråden) på besök hos Lata Pigan som måste ha Sveriges största butik med försäljning av tyger. När man kliver in blir man nästan färg och mönsterblind och man tänker var tusan ska jag börja?! Det blev att gå på färg, vilken färg och vad letar jag efter.

Nästan direkt hittade jag ett "måste ha" tyg ett sådant där första ögonkastet tyg som inte går att glömma ihop med färgkombinationen. Jag ser nästan direkt att här har jag ett tyg som måste bli ett klädesplagg till mig själv. Mönstret är på gränsen att bli för mycket en detalj till och nja då hade det inte funkat eller jag hade nog knappt sett det men dom finska textildesignerna fick till det för det mesta så även denna gång.

Lena Rewell står för designen och förmodat designat på 60 talet. Läckert ja,  förbaskat läckert och färgerna mums att bära. Det blev ett stort hål i plånboken men tyghjärtat är glatt.



Målet var egentligen att hitta ett Marimekko mönster jag inte har i min samling och det tog någon timme så där att hitta det och när jag väl hittade det så låg det mitt framför näsan och då förstår ni hur många tyger Maggan har. Mönstret är ett ljuvligt 60 tals mönster designat Anneli Qveflander och mönstret heter "Mosambo" från 1969. I love it!


Ha nu en superhärlig sommar, njut av att vara i stunden och de människor du möter och kanske stanna till lite och reflektera vad som är viktigt i ditt liv och vad kan och vill jag göra av det. Jag brukar säga att närvaron i allt jag gör tar mig framåt och alla fina människor jag har i mitt liv får det osynliga synligt och möjligt!

Make it happen, livet och tiden tickar på snabbt!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar