fredag 12 februari 2016

Älskade mönster - En berättelse, ett svensk och finskt kulturarv.

Jag får ett samtal från Paula som undrar om jag vill föreläsa om tyger på Folkets Hus och Parker s kulturdagar i Trollhättan om 3 veckor. Sedan skoltiden har just det att stå att tala inför andra och många varit just det jag helst av allt velat undvika mest av allt men skillnaden den här gången var att tala om något som jag brinner för. Textilier - Älskade mönster. Så i stället för att fega ur hör jag mig säga JA. De senaste åren har jag haft tillit till att det som kommer till mig är också något jag bör tacka ja till om magkänslan i rädslan kittlar ja.

Jag åkte ner till Trollhättan och höll två föresläsningar och jösses så kul det var och jag hade kunnat hålla två till. Det är väl så att när man får prata om sådant som är ens största intresse så blir det enkelt och fantastiskt kul. Jag gör det gärna igen och igen...

Jag vet att jag tände "tygögon" den där dagen. Det känns fint att jag har några nya tygambassadörer som värnar och tittar lite extra i loppishyllorna och räddar tyger mot att försvinna och förstöras.

Älskade mönster


En berättelse, ett kulturarv från 40 talets Finland fram till ett färgsprakande 70 tal där finska och svenska formgivare presenteras med bilder, historier och hur de än idag kan förändra ett rum och även mitt liv med sina mönster och färger.

Tusen tack Paula för att du bokade mig jag njöt varje minut!
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar