söndag 14 augusti 2016

Älskade mönster - en textilutställning - en föreläsning

Sedan 30 Juli pågår en riktigt snygg textilutställning utanför Västerås på Målhammar Galleri som Ann Berg äger och driver. Hon vågade satsa på en utställning och oss förutom jag själv, Eva och Barbro som driver Teda Art Project (klänningssömnad) och Maggan som driver butiken Lata Pigan.

Vi har hängt och installerat tyger/mönster från 1930 talet fram till nutid i färgteman. Det sprakar av färg och fantastiska mönster. Våra mest älskade textilformgivare från Sverige och Finland finns med. Alla rummen har sin karaktär och häftigt är det att ett mönster Maija Isola designade på 60 talet funkar tillsammans med Vicke Lindstand underbara teaterridå från 30 talet.

Sista dagen att se utställningen är den 31 Augusti




Föreläsning - Älskade mönster



Igår stod jag där igen och pratade om det jag gillar allra mest mönster, formgivare och färg och det är så förbaskat kul. Visst är det fortfarande nervöst att stå där inför andra och tala men nu mer en nervös förväntan än rädsla. Det var en fantastisk kväll, trodde aldrig det skulle komma så mycket folk och det fanns inte plats för en stol till, en del fick tom stå. Härligt med alla bekanta och obekanta ansikten och "hörrö ni" jag gör det gärna igen och igen.



"Mötet med textila tygtryck från finska Marimekko blev avgörande för mig - det blev början på en kunskapsresa och ett stort intresse. Min specialitet är 60- och 70 tals mönster. Jag brinner för den mönsterskatt som finns runt omkring oss och i föreläsningen berättar jag om många tygtryck och formgivarna bakom mönstren.
 
Jag visar bilder på hur man kan förändra ett hem och inredning med retrotextilier och även ett och annat tidstypiska klädesplagg.

Men hur var det nu, många frågar mig ? Hur ser/känner man skillnad på ett nyproducerat tyg mot ett original tyg?
Jag har några tips på hur man ser skillnad och det tipsar jag även om under föreläsningen.

 Under föreläsningen finns utrymme för frågor och diskussion kring mönster och tyger"

Jag har väldens roligaste jobb och det började med ett loppisfynd för 20 kr i en tyghylla för 12 år sedan...

Vill ni boka föreläsningen "Älskade mönster" kontakta mig Maria info@prylodesign.se eller på 070-4413766.


 Till sist!

Fantastiskt kul att så många kom! Tack alla ni som kom.

Tack Jonas Unenge för din vänlighet att sponsra mig med nytillverkade mönster av Sven Fristedt.

Tack alla ni fina formgivare som delat med er av era minnen som jag kan använda mig av och dela med mig till de som kommer på mina föreläsningar för ni var och är så fantastiska.

2 kommentarer:

  1. Hörröduru! linslus nu börjar det allt blomma i tapeten, ja för även om jag inte haft tillfälle att beskåda en tillställning..event...ja kort och gott en föreläsning om tyg(er) Åh pluralis! men som samlare kan man ju inte låta bli att utöka samlingen=).....som om jag skulle bry mig om tyg, nä fy bövelen eller? njae njo kanske lite iallafall men jag köper aldrig något...HA säger Maja i bakrunden dom där Domusdukarna då? har du glömt dom?
    asch nu blev jag påkommen och dom ligger faktiskt på hallbordet och hyllan...men tygmänniska jag det kommer jag ALDRIG att erkänna.
    Bra jobbat och du är en utmärkt förespråkare för mönster, design och tyg.
    Varma hälsningar från ett soligt söder....Bergkvara alltså...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack snälla! Nu först läste jag din kommentar, jösses så länge sedan det var när jag var här sist. Jag ska nog försöka blogga lite oftare under nästa år. Ha det himla gott och nu kommer ett blogginlägg om julen :)

      Radera