söndag 23 april 2017

Äntligen Antikmässan 2017 "Once in the life time"

Nu är det slutet av April men jag tänker backa lite i tiden och det till februari då Antikmässan var i full gång i Stockholm.

Årets mässa blev annorlunda på tre sätt än vad den brukar vara. Dels fick vi  ( Teda Art Projekt, Lata Pigan och jag ) i uppdrag av mässan att sätta upp en textilutställning  "Älskade mönster" med Nordiska textiltryck.

Utställningen Älskade mönster
På torsdagen höll jag en föreläsning om finska textilmönster från 60 talet.



Jag tog även möjligheten i akt att tillsammans med Randiga Tråden ha en monter under mässdagarna.
Vi hade full upp dessa dagar med kunder, nyfikna och en rad formgivare kom på besök hos oss i montern. Vi hade det  superkul det vill jag lova och problem med att somna på kvällarna fanns inte ( inte annars heller för den delen) men härligt trött det var man men med en kickkänsla.

Så här kul hade vi ofta Brittmari och jag
Jag hade även bjudit in gäster två av dagarna Eli Åhman Owetz som signerade sin nya roman  " Hemma hos Bettan" och textilformgivaren Ritva Wahlström som hade tre av sina mönster representerade på vår textilutställning.

Författare Eli Åhman Owetz signerade sina böcker i vår monster.


Trevliga Helen Trast dök oväntat upp, jobbade en gång som
formgivare hos Borås Wäfveri tillsammans med Sven Fristedt.
Randiga Tråden är personen i mönstrat och Helen i rosa.


Anna Lindqvist och Marie Odenbring kom också förbi och
tog sig en trevlig pratstund med oss. De har tillsammans
skrivit den vackra boken " Tryckt till Jul"

Raraste Ritva Wahlström till vänster i bild kom med dottern
Petra och förgyllde några timmar hos oss i montern. Birgitta
Hahn från 10 gruppen kom förbi och sa hej och även
Anna-Lens Emdén som designat en mängd älskade
barnmönster hos Almedahls och för IKEA under
70 talet.

Jag till vänster och bredvid mig textilformgivaren Gunnel
Ginsburg och i grönt klänningsdesignern kicki Ericsson
Kixdesign och Brittmari Randiga Tråden bredvid henne.


Textilformgivaren Wanja Djanaieff och Sara Axtelius som
snart efter sommaren ger ut en ny bok om retrotyger.

Tack till er alla som kom förbi och gjorde dagarna till en fest.
Det är fantastiskt kul att få jobba med textilier och mönster.
Ibland finns det även tid att få vila och då i en skön Fladdermusfåtölj och fodralet
sytt av min kära väninna Brittmari alias Randiga Tråden.



Ni undrar kanske om jag gjorde några fynd? Ärligt talat hann jag knappt se något av mässan men ett Ritva Wahlström tyg och en klänning blev det. Bilder kommer på dom läggs in under veckan.

Jag tror det räcker med att ha monter en gång på Antikmässan för nästa år vill jag åter igen flanera runt igen som många av er andra.

Ha det super!

1 kommentar:

  1. Great Article it its really informative and innovative keep us posted with new updates. its was

    reallyvaluable. thanks a lot.orologi replica
    replliques montres
    Rolex Replica
    replique montre suisse.

    SvaraRadera